PARTENERI

Revista Stiinta si Tehnica
cabinet psihologic sinziana burcea autism
blog autism sinziana burcea
Orange pen

Cine e Online

Avem 76 vizitatori online

Login Portal



Sondaj de opinie

Credeti ca Legea 213 din 2004 trebuie modificata ?
 
Vizite din Mai 2008
Web Counter
Website Hit Counter
PageRank
Consideratii metodologice

 

 

 

CÂTEVA CONSIDERAŢII METODOLOGICE

PRIVIND EVALUAREA PSIHOLOGICĂ CU MIJLOACE APARATIVE


În cadrul diferitelor metode şi mijloace de evaluare psihologică, examinarea cu aparatura electronică specializată constituie o metodă distinctă, de sine stătătoare, drept care trebuie tratată ca atare şi nu ca alternativă la alte metode de examinare.

Enumerăm în cele ce urmează câteva caracteristici distincte, specifice evaluării cu mijloace aparative, care o deosebesc de alte metode de examinare.

Precizăm că mijloacele aparative ale căror caracteristici specifice le analizăm mai jos se referă la aparatura electronică pentru testări psihologice construită de unicul producător din Europa, de firma Struktura din Budapesta.


Fidelitatea şi validitatea testelor efectuate cu ajutorul aparatelor electronice de testări psihologice sunt foarte ridicate.

Aceste aparate sunt instrumente de măsură specializate. Acestă însuşire le conferă capacitatea de a realiza evaluări de fidelitate şi validitate maximă, bazate pe caracteristicile de:

  • concepţie (sunt proiectate pentru măsurarea elementelor psiho-fiziologice cuantificabile)
  • construcţie (toate componenentele sunt piese standardizate sau piese speciale cu standarte de intreprindere)
  • funcţionare (soft-urile specifice de evaluare automată)

Pentru o mai bună apreciere a importanţei acestor caracteristici specifice ale instrumentelor de măsură specializate, evidenţiem spre exemplificare neajunsurile utilizării unor instrumente de testare nespecializate, cum ar fi computerele, la anumite determinări psiho-fiziologice.

Astfel, la testele de reactivitate derulate pe un computer, vom putea constata existenţa unor factori cu influeţe majore asupra fidelităţii şi validităţii rezultatelor după cum urmează:

  • timpii de reacţie vor fi influenţaţi de inerţia diferită a tastaturii utilizate
  • percepţia stimulului luminos va fi influenţată de timpul de răspuns sau de remanenţa luminozităţii ecranului, care diferă funcţie de monitorul folosit
  • programele de testare însăşi, rulează diferit funcţie de hardul şi de sistemul de operare instalat

Aria de cuprindere a investigaţiilor psihologice aparative este suficient de largă încât să poate acoperi integral cerinţele de evaluare.

Utilizarea unui set intercorelat de aparate, anternează toate procesele psihice implicate, le înregistrează simultan şi realizează un portret psiho-aptitudinal complet.

În acelaşi timp, coroborarea cu rezultatele obţinute prin alte mijloace de testare, este utilă întrucât permite verificarea concluziilor examinării.

Unicitatea investigaţiilor efectuate cu aparatele electronice de examinare psihologică constituie principalul element pe care dorim să-l învederăm.

Toate aparatele sunt proiectate să efectueze determinări ce pot fi obţinute exclusiv cu aceste mijloace, drept care ele nu pot fi înlocuite cu alte instrumente de investigaţie.

Redăm mai jos, cu tiltlu de exemplu, câteva dintre investigaţiile realizabile cu ajutorul acestor aparate:

Ø Tremormetrul înregistrează cu ajutorul unui senzor piezoelectric tremorul mâinii. El este instrument foarte util în măsurarea gradului de oboseală după desfăşurarea anumitor activităţi, dar poate fi utilizat şi la depistarea etilicilor şi a persoanele cu adicţie la droguri.

Ø Stabilometrul testează simţul echilibrului şi abilitatea menţinerii poziţiei ortostatice. El este singurul instrument care permite aceste determinări, fiind de neînlocuit în avizările pentru lucrul la înălţime, sau pentru locuri de muncă unde există excavaţii, cavităţi, schele, zone alunecoase, ş.a.

De asemenea, aparatul poate furniza indicii privind existenţa unor probleme neuro-psihice la toate persoanele testate.

Ø Testerul de dexteritate manuală, testează capacitatea coordonării manuale cu control vizual, precum şi precizia, viteza şi fineţea mişcărilor mânilor. Este aparatul de bază în cadrul testărilor psihoaptitudinale, în domeniul industrial, rutier şi alte domenii care necesită o activitate precisă şi coordonată a mâinilor.

Ø Tahistoscopul emite stimuli luminoşi tip „flash” cu timpi de expunere ce pot coborâ până la 0,001 secunde, inimitabili pe monitoarele cu tuburi catodice sau cu cristale lichide.

Aparatul examinează capacitatea de localizare în spaţiu, volumul atenţiei, percepţia vizuală, memorarea şi identificarea spaţială, capacitatea de învăţare şi eficienţa intelectuală. Tahistoscopul se recomandă pentru testarea unor categorii profesionale în a căror psihogramă se regăsesc funţiile enumerate mai sus, precum şi a tuturor conducătorilor de vehicule.

Ø Simulatorul de conducere special SX este un aparat complex, un laborator în sine, destinat evaluării psihoaptitudinale a profesioniştilor din transporturi, prin trei procedee diferite de examinare, ce cuprind la rândul lor numeroase programe de testare de complexităţi diferite, după cum urmează:

1. Testarea capacităţii de urmărire a unui traseu înregistrează 24 de parametrii privind capacitatea de conducere a unui autovehicol. Reacţiile subiectului la solicitările programului se materializează în abiltatea manevrării volanului, acceleraţiei şi frânei.

2. Testarea coordonării senzo-motorie permite identificarea particularităţilor individuale ale funcţiilor senzo-motorii prin expunerea de stimuli simultani, ce diferă funcţie de poziţie, culoare şi formă şi înregistrarea reacţiilor simultane executate cu ajutorul volanului, a manetei şi a pedalelor.

Prin analiza comparată a rezultatelor diferitelor nivele de dificultate, se pot extrapola perfomanţele posibile în cazul unor situaţii complexe.

3. Testarea percepţiei vitezei, distanţei şi timpului oferă date (prin cele 30 de programe la care subiectul reacţionează prin pedale, manetă şi buton) despre percepţia mişcării (apropiere, îndepărtare), a vitezei, distanţei şi a timpului.

Durata examinării este un element definitoriu si un atu al aparatelor electronice pentru testări psihologice.

Majoritatea aparatelor necesită un timp redus de cca. 5 min./subiect pentru o examinare. In acest interval sunt incluşi timpii de instruire, examinare şi evaluare. Exceptie fac aparatele care examinează rezistenţa la monotonie sau stabilitatea atenţiei.


Costul redus al unei examinări, constituie la rândul său un element de luat in calcul in opţiunea pentru utilizarea unor astfel de mijloace de testare.

Deşi investiţia iniţială în aparatura electronica de testari psihologice este relativ ridicată, costurile de examinare per candidat sunt reduse, după cum rezultă din calculul exemplificativ de mai jos.

Având în vedere perioada de amortizare de 5 ani şi considerând un număr de 1.000 examinări pe an, costul unitar mediu s-ar situa la 4 lei/examinare, urmând ca după 5 ani să nu mai existe practic nici un cost.


Fiabilitatea ridicată este o altă caracteristică a mijloacelor de examinare la care ne referim. In practica curentă a laboratoarelor care utilizează aparatura Struktura s-a dovedit că aparatele funcţionează mai mult decât perioada de amortizare de 5 ani.

Un exemplu edificator este aparatura aflată în dotarea laboratorului Agenţiei Deva din cadrul Sucursalei de Intreţinere şi Servicii Energetice Banat, care este în perfectă stare de funcţionare de peste 10 ani.


Acomodarea mai bună a subiecţilor - dovedită în practică - la aparatura de examinare electronică, este un alt element ce nu trebuie pierdut din vedere.


Multe persoane, mai ales din rândul celor pe care computerul îi poate inhiba, se simt mai confortabil în faţa aparatelor cu butoane, manete şi culori ergonomice, concepute special pentru testări psihologice.

Uşurinţa manipulării, designul atractiv şi conţinutul nou, interesant, duc la o mai bună implicare emoţională a subiectului în interacţiune cu sacina de lucru aparativă.

Ca o concluzie generală, putem afirma că datele înregistrate prin intermediul aparateloe electronice pentru testări psihologice, oferă informaţii exclusive privind latura dinamico-energetică a personalităţii, fără de care orice evaluare psiho-aptitudinală rămâne incompletă.


Mihail P. Puşcaş



Articolul in format pdf poate fi descarcat de aici .

 



Comentarii (0)Add Comment

Scrie comentariu
Trebuie sa fii logat ca sa poti posta comentarii. Daca nu ai inca un cont, inregistreaza-te!

busy
 
Psihologie