PARTENERI

Revista Stiinta si Tehnica
cabinet psihologic sinziana burcea autism
blog autism sinziana burcea
Orange pen

Cine e Online

Avem 38 vizitatori online

Login Portal



Sondaj de opinie

Credeti ca Legea 213 din 2004 trebuie modificata ?
 
Vizite din Mai 2008
Web Counter
Website Hit Counter
PageRank
Mamaliga psihologiei nu a mai explodat

 

 

 

Mamaliga psihologiei nu a mai explodat …

 


Daca in decembrie ' 89 s-a spus ca a explodat mamaliga romaneasca, se pare ca mamaliga psihologiei romanesti mai are mult pina sa faca ceva similar.

Desi a anuntat cu surle si trimbite protestul a 7000 de psihologi impotriva unui proiect de ordin al Ministerului Transporturilor, Copsi, a „uitat” desigur sa comunice si data protestului, lasind doar ceva nedefinit (inceputul lunii octombrie – vezi comunicatul mai jos), tipic pentru ei am putea spune. Oricum, chiar si acel termen nedefinit a trecut, iar noi am tot ramas sa asteptam revolutia psihologilor impotriva dictaturii ministerului. Revolutia insa s-a aminat pe termen nedefinit … probabil datorita vremii nefavorabile, in buna traditie a revolutiilor romanesti care au loc de obicei prin baruri si crisme, sau la o sueta si mai putin in realitate…caci nu-i asa, toti ne dorim sa se schimbe ceva radical, sa fie cite o revolutie…dar sa o faca altii … iar daca se schimba, sa nu se schimbe prea mult, doar pe ici pe acolo, prin partile neesentiale. E drept ca mai era o mica problema ... cei 7000 de psihologi, care sa protesteze in fata ministerului … numai ca ar fi trebuit sa aduca si din import, pentru ca nu pot sa cred ca Copsi ar reusi o astfel de performanta …plus ca nici macar nu stim din ce joben au scos cifra asta…

Trecind peste astfel de detalii marunte, sa ajungem totusi la substanta si sa vedem ce anume nu convine Colegiului in acest proiect .

 

 

7000 de psihologi ameninţă cu proteste Ministerul Transporturilor

 

2009-09-23

Peste 7.000 de psihologi din întrega ţară vor protesta, la începutul lunii octombrie, în faţa Ministerului Transporturilor şi vor cere demisia ministrului Radu Berceanu, se arată într-un comunicat remis miercuri, de către Colegiul Psihologilor din România. Forul consideră că modificările care urmează a fi aduse în domeniul examenului psihologic de siguranţă a circulaţiei vor crea mari prejudicii în rândul psihologilor, obligându-i pe aceştia să închidă cabinetele individuale "pentru a face loc marilor clinici medicale, care actualmente furnizează servicii psihologice în ilegalitate".

 

www.impactnews.ro/ultima-ora/7000-de-psihologi-ameninţă-cu-proteste-Ministerul-Transporturilor-20494

 

 

COMUNICAT - intentia Ministerului Transporturilor de a anula dispozitiile

Ordinului MT nr. 922/2007

[Comentat desigur]

 

Legenda:

Original

Comentariu

Desi a trecut ceva timp de la aparitia acestor documente, si desi soarta acestui Ordin al MT este inca incerta, am decis totusi sa comentam putin, pentru ca ceea ce scrie in actele emise de Colegiu reflecta o anumita gindire, profund daunatoare pentru evolutia psihologiei romanesti.

 

COLEGIUL PSIHOLOGILOR DIN ROMANIA

 

COMUNICAT

privind intentia Ministerului Transporturilor si Infrastructurii de a anula dispozitiile

Ordinului MT nr. 922/2007


In data de 22 septembrie 2009, Directia medicala din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii a inaintat presedintelui Colegiului Psihologilor din Romania proiectul unui ordin prin care se abroga dispozitiile Ordinului MT nr. 922/2007. Proiectul inaintat este insa inacceptabil din toate punctele de vedere, reprezentand o intoarcere in timp la reglementari care au scandalizat corpul profesional al psihologilor romani in anul 2007.


Nu am auzit pe nimeni sa se fi scandalizat asa tare, cu exceptia Copsi care a facut un mic infarct de teama ca o sa ramina fara ..cozonacul de la gura …


Reamintim pe aceasta cale faptul ca dispozitiile Ordinului MT nr. 922/2007 au fost stabilite prin negocieri directe intre reprezentantii Ministerului Transporturilor si cei ai Colegiului Psihologilor din Romania, fapt care a constituit un succes de ambele parti si o prima etapa in profesionalizarea si externalizarea serviciilor psihologice in specialitatea psihologia transporturilor.


Despre istoricul Ordinului 922 si a celorlalte ordine aprobate si abrogate gasiti detalii aici:

www.psihologiaonline.ro/forum/index.php?option=com_fireboard&Itemid=26&func=view&id=62&catid=21

 

De retinut ca pina sa vina Orban la Ministerul Transporturilor (MT), Colegiul isi cam luase cu flit de la ei. Apoi s-a schimbat schimbarea. “Negocierea” de care se vorbeste e un eufemism … ea a insemnat in fapt o serie de …influente sa le zicem, pe filiera liberala, si care au dus in cele din urma la elaborarea unui ordin mai aproape de cerintele Copsi … dar care lasa totusi loc si pentru ceea ce vroia MT … agrearea societatilor comerciale, si in general a oricui doreste sa presteze servicii in acest domeniu. Din nefericire pentru Colegiu, opera nu a putut fi completata cu normele de aplicare ce ar fi trebuit sa apara in octombrie 2008, mai ales ca alegerile ce se apropiau si criza ce deja incepea sa se simta, au devenit mult mai prioritare decit aberatiile Colegiului.


Prin Ordinul MT nr. 922/2007 au fost recunoscute mai multe drepturi ale psihologilor romani precum si ale formelor independente de exercitare a profesiei, fiind reglementata in mod independent examinarea psihologica in domeniul sigurantei circulatiei. De asemenea, prin actul mai sus-amintit au fost eliminate mai multe prevederi abuzive, stabilite prin reglementarea precedenta ce se doreste a fi negociata. Astfel, a fost realizat un sistem functional de colaborare intre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si Colegiul Psihologilor din Romania, ceea ce a permis agreerea furnizorilor de servicii psihologice, a incurajat dezvoltarea competentelor profesionale ale psihologilor romani si a creat conditiile unor practici concurentiale in domeniu [sn].


Unu la mina, sunt foarte curios sa aflu in ce mod acest ordin a “a incurajat dezvoltarea competentelor profesionale ale psihologilor romani si a creat conditiile unor practici concurentiale in domeniu.” Adica competentele profesionale ale psihologilor romani depind de Ordinul MT…interesant ca sa zic asa, eu credeam ca depinde de formarea din facultate si de formarile ulterioare, de activitatile desfasurate …da’ tot timpul mai aflu ceva nou.

Pe linga asta sunt iar foarte curios sa aflu cum a “creat conditiile unor practici concurentiale” .. sa inteleg ca pina la acest ordin nu existau acele conditii … ca e destul de simpla chestia asta…cu cit piata e mai libera cu atit concurenta e mai mare ….dar din cite stiu concurenta asta deja exista, ca sunt laboratoare fara numar… Singura practica concurentiala care s-a dezvoltat sub obladuirea Colegiului este … cine emite cele mai multe avize in alb pe ora….


Din pacate, in acest interval, Directia medicala a continuat sa agreeze societatile comerciale pentru efectuarea examinarilor psihologice ale persoanelor cu competente in domeniul sigurantei circulatiei, fara respectarea dispozitiilor legale. [sn] Astfel am constatat si am sesizat in nenumarate randuri Ministerului Transporturilor despre incalcarea dispozitiilor Ordinului MT nr. 922/2007 prin emiterea unor certificate de agreere pentru examinarea psihologica unor societati comerciale, in special policlinicilor private, care nu respecta dispozitiile Legii nr. 213/2004 si actele de punere in aplicare, insa Directia medicala nu a raspuns nici pana astazi acestor sesizari.


Policlinicile private nu au de ce sa respecte Legea 213/2004, pentru simplul fapt ca aceasta lege nu le priveste. Respectiva reglementare se refera doar psihologii cu drept de libera practica si in nici un caz la toti psihologii, asa cum ar vrea onor Copsi sa ne prosteasca. Nu exista nici o lege care sa interzica SC-urilor sa presteze servicii psihologice. Se intimpla in toata lumea, inclusiv in Europa. Doar Copsi vrea sa fie cu 3 oua si sa impuna o legislatie stupida si absurda, creata de niste minti inguste si obtuze care nu au nici cel mai mic habar despre ce inseamna „profesie liberala”.


Directia medicala nu a inteles nici pana astazi realitatea legislativa din Romania, faptul ca exista doua profesii independente, reglementate prin doua legi speciale distincte, respectiv profesia medicala si cea psihologica.


Iar Copsi nu a inteles nici pina astazi ca, conform legii, Ministerul Transporturilor este autoritatea unica de reglementare in domeniul transporturilor si a sigurantei circulatiei. Plus ca profesia de psiholog este reglementata doar in ceea ce priveste libera practica, in rest Copsi nu are nici un cuvint de spus.


Prin proiectul propus, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii reia in mare parte dispozitiile Ordinului MT nr. 2462/2006, aprobat la propunerea aceleiasi Directii medicale, care, din fericire a fost abrogat prin chiar dispozitiile Ordinului MT nr. 922/2007. Practic, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii doreste sa mai aprobe odata un ordin abrogat, si aceasta impotriva vointei psihologilor romani si a autoritatii romane competente pentru profesia de psiholog (au uitat sa mentioneze un mic amanunt – psiholog cu libera practica).


Sa inteleg ca Copsi reprezinta vointa psihologilor romania … haida-de … Colegiul = Autoritatea romana competenta ( :D ) pentru profesia de psiholog. Conform carei legi? Poate cel mult pentru psihologii cu libera practica.


Consideram ca propunerile inaintate de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii sunt inacceptabile pentru psihologii romani, iar invitatia la dialog pe marginea acestor propuneri este o sfidare la adresa corpului nostru profesional, in conditiile in care se reiau ideile functionarilor Directiei medicale si forului executiv din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, idei care favorizeaza o anumita categorie de societati comerciale, constituita din vechi colaboratori.


Normal ca sunt inacceptabile pentru ca scoate din joc Copsi. Ia sa scrie in ordin ca se plateste si la Colegiu 5 % comision… sa vezi ce buna devine legea peste noapte. Pe de alta parte Colegiul vrea sa favorizeze cabinetele individuale.


De asemenea, in cazul in care noul proiect va fi aprobat, se creează premisele unui monopol al furnizarii serviciilor psihologice, prin care comisiile teritoriale de siguranţă a circulaţiei şi navigaţiei vor putea majora în mod nejustificat şi artificial cheltuielile de examinare psihologică.


Ce grijulii sunt cu costurile examinarii. Parca le-ar plati ei. Se creeaza premisele unui monopol? Pai sigur ca nu le convine. Singurul monopol care trebuie sa existe este cel al Copsi, si concurenta este inadmisibila …


Noul proiect contine una dintre aberaţiile juridice ale ultimelor decenii, respectiv obligatia psihologilor de a incheia un contract de colaborare cu unitatile sanitare din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si de a achita acestora fără niciun temei legal un comision de 10% din toate veniturile obtinute in urma desfasurarii activitatii. Aceste masuri, precum si celelalte prevederi abuzive prezentate in proiect vor conduce la desfiintarea formelor independente ale profesiei care activeaza in domeniu deoarece acestea nu vor putea indeplini conditiile stipulate in ordin.


Pai temeiul legal al taxei este chiar ordinul in cauza si contractul incheiat cu unitatile sanitare. Si nu vad care-i problema! E obligat cineva sa faca examinari pe transporturi sau ce? Daca nu-i convine, nu mai face examinari si gata … psihologia e mare si e loc pentru toti … Si plus de asta daca cabinetele nu pot indeplini acele conditi minimale e problema lor. Este normal sa se stabileasca niste standarde pentru astfel de activitati, inclusiv in ceea ce priveste doatarea. Asta nu se intimpla doar in domeniul asta, si cu toate astea nimeni nu considera abuzive acele prevederi. Pentru cei care nu stiu despre ce e vorba, le recomand sa vada ce conditii sunt cerute (spatii, aparatura, personal etc) atunci cind vine vorba de servicii medicale, indiferent ca e vorba de simple cabinete sau de laboratoare ori policlinici. Si nimeni nu vorbeste acolo de monopol, desi normele respective sunt stabilitae de CNAS.


In ceea ce priveste sistemul de raportare on-line a avizelor de inaptitudine, Colegiul Psihologilor din Romania a elaborat inca din anul 2008 un astfel de program informatic, insa implementarea acestuia trebuia sa fie realizata in colaborare cu Ministerul Transporturilor, fapt care condus la blocarea acestei initiative. Preluarea ideii si inserarea sa in noul proiect reprezinta numai o simpla motivatie, dupa o veche reteta, fara solutii concrete, pentru a se putea aproba celelalte reglementari aberante cuprinse in proiect.


Ordinul abrogat in 2006, la solicitarea Copsi, prevedea aceasta raportare. Colegiul a preluat ideea doar. Numai ca raportarile din acest ordin, si din cel abrogat, nu se refera doar la psihologi, ci si la medici. Practic se doreste preluarea intregului dosar al subiectului, atit partea medicala cit si cea de psihologie. Deci nu poate fi folosit sistemul colegiului, pentru ca ordinul nu vizeaza doar examenul psihologic, iar ca sa faci doua raportari separate ar fi doar asa, un fel de aflare in treaba de dragul Colegiului.


In concluzie, se poate observa ca intenţiile celor care au elaborat acest proiect vizează controlul asupra pieţei examinărilor psihologice şi subordonarea formelor independente de exercitare a profesiei de catre unităţile sanitare din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sau de catre colaboratorii acestora.


Pai sigur ca nu le convine, pentru ca odata subordonati Ministerului, or sa dea psihologii cu flit la Colegiu si ramin baietii fara cozonac si cu sediul doar pe hirtie. De vreme ce MT este autoritate de reglementare in privinta sigurantei circulatiei, este normal ca cei care desfasoara astfel de activitati sa fie cumva „dependenti” de acesta. Si in plus, dupa cum am mai spus, nu e nimeni obligat sa-si desfasoare activitatea in acest domeniu … dar daca o faci, atunci te supui regulilor.


Avand in vedere cele prezentate mai sus, Colegiul Psihologilor din Romania, autoritate romana competenta pentru profesia de psiholog, cu atributii directe in reglementarea profesiei si apararea drepturilor si intereselor psihologilor romani, protesteaza impotriva intentiei Ministerului Transporturilor si Infrastructurii de a reintroduce o reglementare aberanta, sanctionata deja prin abrogare.


Fals 1 – Colegiul nu este autoritatea romana competenta pentru profesia psiholog, ci doar pentru cea de psiholog cu libera practica.

Fals 2 – Colegiul nu reglementeaza profesia de psiholog ci doar pe cea de psiholog cu libera practica


Totodata, Colegiul Psihologilor din Romania solicita Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sa explice care a fost ratiunea care a stat la baza unei asemenea initiative si de ce a incercat sa aprobe din nou un act, care a fost deja dezavuat in mod deschis in anul 2007.


Dezavuat de cine … de Colegiu si de MT la insistentele si influentele liberale …


In cazul in care aceste demersuri vor continua, iar ministrul de resort nu va renunta in mod expres la agreerea societatilor comerciale, Colegiul Psihologilor din Romania anunta intentia de a initia un protest in luna octombrie, in fata Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, pentru a cere mentinerea si respectarea legislatiei in vigoare.


Asteptam cu interes protestul … ca oricum cel anuntat se pare ca s-a pierdut pe drum … s-or fi ratacit psihologii …

Cit despre legislatia in vigoare, aceasta este de fapt ZERO, pentru ca Ordinul 922 nu are nici pina in prezent norme de aplicare


Asiguram pe aceasta cale toti psihologii romani, ca autoritatea romana competenta pentru profesia de psiholog (cu libera practica ) va apara intotdeauna drepturile si interesele legitime ale profesionistilor si se va solidariza cu initiativele membrilor sai, in scopul de a pastra demnitatea si independenta profesionala, consfintite deja printr-o lege organica.


Fraza asta suna la fel ca sloganurile din campania electorala … aceeasi limba de lemn, aceleasi vorbe fara acoperire


Pentru o mai buna cunoastere a aspectelor mentionate mai sus va prezentam o situatie comparativa a reglementarilor privind examinarea psihologica a persoanelor cu responsabilitati in siguranta circulatiei.


Presedinte,

Prof. univ. dr. Mihai ANITEI

23 septembrie 2009, Bucuresti


Ce e cel mai curios e ca se scandalizeaza numa’ psihologii iar medicii nu zic nimic, desi acel ordin ii priveste deopotriva. Parca n-am auzit de nici un fel de proteste din partea lor sau a Colegiului Medicilor.


Comunicatul original de la Copsi il gasiti aici:

http://copsi.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=613&Itemid=84


In continuare aveti proiectul de ordin, cu comentariile Colegiului, si ale noastre desigur Smile

Ordin MT

Observatii Copsi

Comentarii


Proiect Ordin

Nr................/............2009

pentru aprobarea Normelor privind procedura de agreare de catre Ministerul Transporturilor si

Infrastructurii a unitatilor specializate medicale si/ sau psihologice în vederea examinarii persoanelor cu functii care concura la siguranta circulatiei rutiere


Reglementarea propusa de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii respecta structura si continutul Ordinului nr. 2462/2006, in prezent abrogat. In continutul noii reglementari este inserata sintagma unitatilor specializate medicale si/ sau psihologice, prezenta si in dispozitiile Ordinului nr. 2462/2006. Sintagma inserata da dreptul unitatilor specializate medicale de a fi si unitati specializate psihologice.


Si care e problema? Nu le convine concurenta sau ce? Nu exista o lege care sa interzica practicarea psihologiei in alte forme decit cea cu libera practica. Din contra, chiar Legea 213 prevede 3 forme de exercitare a profesiei, libera practica fiind doar una din ele. In plus, aceste unitati angajeaza psihologi pentru acele examinari, pentru ca in nici un caz nu vor face medicii examinari psihologice.


Având în vedere prevederile art. 3 alin (3), art. 4 si art. 5 din Ordonanta de Urgenta nr. 41/ 1998,

aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 773/ 2001 si prevederile art. 483 alin (2) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobata cu

modificari si completari prin Legea nr. 102/ 2006, cu modificarile ulterioare

În temeiul art. 5 alin. (4) din Hotarârea Guvernului nr. 76/ 2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, modificata prin Hotarârea Guvernului nr. 104/2009


Ministrul transporturilor si infrastructurii emite urmatorul

ORDIN:


Art.1. Se aproba Normele privind procedura de agreare de catre Ministerul Transporturilor si

Infrastructurii a unitatilor specializate medicale si/sau psihologice, în vederea examinarii persoanelor cu functii care concura la siguranta circulatiei rutiere, prevazute în Anexa nr. 1 la

prezentul ordin.

Art.2. Examinarea medicala si/ sau psihologica a personalului cu atributii în siguranta circulatiei rutiere se efectueaza în conformitate cu Instructiunile privind examinarea medicala si psihologica a personalului din transporturi cu responsabilitati în siguranta circulatiei si a navigatiei, precum si organizarea, functionarea si componenta comisiilor medicale si psihologice de siguranta

circulatiei aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art.3. Examinarea medicala si/sau psihologica a personalului cu atributii în siguranta circulatiei rutiere se efectueaza în unitati specializate stabilite obligatoriu în fiecare judet, din reteaua sanitara proprie a Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sau agreate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.

Art.4. – Comisiile teritoriale de siguranta circulatiei si navigatiei din cadrul ambulatoriilor de

specialitate ale spitalelor din reteaua sanitara proprie a Ministerului Transporturilor si Infrastructurii prevazute în Anexa nr. 2 la prezentul ordin îsi desfasoara activitatea fara

agreare.

Art.5. Directia de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii va duce la

îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art.6. (1) Pentru unitatile agreate conform prevederilor Ordinului ministrului transporturilor nr.

922/ 2007 de aprobare a Normelor privind aprobarea procedurilor de agreare de catre Ministerul

Transporturilor a unitatilor specializate, medicale si psihologice, în vederea examinarii persoanelor cu functii care concura la siguranta circulatiei rutiere, publicat în Monitorul Oficial

al României, Partea I, nr. 679 din 05 octombrie 2007, termenul limita pentru obtinerea certificatului de agreare conform prezentelor norme este de 6 luni de la publicarea acestora în

Monitorul Oficial al României, Partea I.

(2) Pâna la obtinerea certificatului de agreare conform prezentelor norme, examinarea medicala si/ sau psihologica va fi efectuata în baza certificatelor de agreare emise de Ministerul

Transporturilor si Infrastructurii în baza reglementarilor existente pâna la data intrarii în vigoare a prezentelor norme.

Art.7. La data intrarii în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor nr. 922/ 2007 de aprobare a Normelor privind aprobarea procedurilor de agreare de catre Ministerul

Transporturilor a unitatilor specializate, medicale si psihologice, în vederea examinarii persoanelor cu functii care concura la siguranta circulatiei rutiere, publicat în Monitorul Oficial

al României, Partea I, nr. 679 din 05 octombrie 2007, se abroga.

Art.8. Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.


MINISTRUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII,

RADU MIRCEA BERCEANU


Noul proiect propus abroga dispozitiile Ordinului nr. 922/2007, insa revigoreaza Ordinul nr. 447/2003, ordin care in actuala reglementare nu este aplicabil examinarilor psihologice. In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a noului ordin ar urma ca unitatile agreate potrivit dispozitiilor Ordinului nr. 922/2007 sa obtina un nou certificat de agreere, prin anularea unui drept deja obtinut.


Ordinul 447/2003 functioneaza chiar din 2003 si este aplicabil examinarilor psihologice, deoarece toata reteaua de laboratoare a Ministerului Transporturilor functioneaza fara probleme in baza acestui ordin, care prevede clar cind se fac examinarile, ce avize se emit etc.


Sunt exceptate fara temei legal de la procedura de agrere comisiile teritoriale de siguranta circulatiei si navigatiei din cadrul ambulatoriilor de specialitate ale spitalelor din reteaua sanitara proprie a Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, acestea urmand a desfasura activitatile prevazute de art. 5 din Legea nr. 213/2004, activitati specifice psihologilor romani, care nu se pot desfasura decat in mod independent de catre fiecare psiholog, cu asumarea deplina a responsabilitati si pentru actele profesionale.


Fals. Acele ambulatorii nu au de-a face cu Legea 213, care prevede la art. 6 lit b:

„Art. 6. - Exercitarea profesiei de psiholog se desfăşoară:

a) în sectorul privat, în regim salarial, sau independent cu drept de liberă practică, potrivit dispoziţiilor prezentei legi şi ale altor reglementări şi acte normative în vigoare;b) în sectorul public, în care psihologii au, după caz, statutul de funcţionar public, cadru didactic şi alte funcţii, potrivit prevederilor legilor speciale şi regulamentelor sau statutelor instituţiei respective.”

Deci „legi speciale si regulamentele institutiei” nu inseamna in nici un caz ce scoate Copsi.

Art 5 din legea 213 spune: „Psihologul cu drept de liberă practică desfăşoară următoarele tipuri de activităţi: …”. Drept urmare nu se refera si la cei care nu au libera practica, care se supun altor reglementari, cum ar fi ordinul in cauza de exemplu.


Anexa nr. 1 la Ordinul

nr………./ ..........2009


NORME

privind procedura de agreare de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a unitatilor specializate medicale si/ sau psihologice, în vederea examinarii persoanelor cu functii care concura la siguranta circulatiei rutiere


CAPITOLUL I

DISPOZITII GENERALE

Art.1.- (1) În întelesul prezentelor norme, agrearea se refera la activitatea de certificare a conditiilor de spatiu, dotare si organizare administrativa a unitatilor medicale si/ sau psihologice specializate, organizate legal – denumite în continuare unitati agreate, în domeniul de competenta propriu al Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, pe baza de documente si dupa constatarea conformitatii la sediul solicitantului.

(2) Unitatile agreate au ca obiect de activitate, activitatile ce presupun efectuarea de examinari medicale si/ sau psihologice. [sn]

(3) Punctajul maxim este de 10 puncte si se refera la urmatoarele criterii, astfel:

- criteriul de evaluare a capacitatii tehnice (dotare cu aparatura medicala si psihologica) : maxim 5 puncte- completitudine, an de fabricatie, dotare cu probe alternative pentru examinarile psihologice.

- criteriul de evaluare a resurselor umane (contractele de munca, certificatele de atestare profesionala) : maxim 5 puncte – grad de calificare si competenta , training în domeniul sigurantei circulatiei.

Art.2. Persoanele care solicita examinarea în unitatile agreate sunt obligate sa dovedeasca cu acte ca sunt angajate la unitati înregistrate în judetul în care îsi are resedinta unitatea agreata, iar în cazul persoanelor fizice sa faca dovada ca domiciliaza în judetul respectiv.


Art. 2 din proiect incalca principiul liberei circulatii a persoanelor si libera circulatie a serviciilor, avand caracter neconstitutional si noneuropean.

Citeodata stau si ma intreb daca nu le bubuie mintea la aia de la Colegiu de destepti ce sunt. Libera circulatie a persoanelor e un principiu si se refera la posibilitatea de a calatori dintr-un loc in altul fara diverse ingradiri. Faptul ca se cere domiciliul in judetul respectiv (poate fi si domiciliu flotant) nu incalca nici un principiu, deoarece prestezi niste servicii, si se presupune ca stai acolo nu vii din Italia din cind in cind ca sa faci examinari.

Libera circulatie a serviciilor presupune ca o firma/persoana dintr-o tara poate presta servicii in alta tara, dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa se supuna reglementarilor specifice. Probabil ca in viziunea Colegiului, libera circulatie a serviciilor inseamna prestarea lor la cort sau in piata pe tarabe, astfel incit oricine sa poata veni, face examinari si emite avize, fara oprelisti administrative si respectind libera circulatie a persoanelor si serviciilor. Oricum ne bucuram sa vedem care este viziunea Colegiului despre examinarea psihologica … serviciul prestat la minut, de oricine, oriunde, cu conditia de a avea patalama de la Copsi.


Art.3. Rezultatele examinarii medicale si/ sau psihologice se concretizeaza printr-un aviz, emis conform prevederilor Ordinului ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003 privind aprobarea Instructiunilor privind examinarea medicala si psihologica a personalului din transporturi cu responsabilitati în siguranta circulatiei si a navigatiei, precum si organizarea, functionarea si componenta comisiilor medicale si psihologice de siguranta circulatiei, cu modificarile si completarile ulterioare.


Avizul psihologic este reglementat prin Hotararea Comitetului director al Colegiului Psihologilor din Romania, act de punere in aplicare si de detaliere a dispozitiilor legale privind exercitarea profesiei de psiholog.

Avizul psihologic este un document profesional, iar nu unul administrativ, reglementat de catre o autoritate fara competenta in organizarea si exercitarea profesiei de psiholog.

Avizul pentru psihologii cu libera practica este reglementat de Copsi. In rest fiecare e liber sa procedeze cum crede de cuviinta. In ceea ce priveste unitatile MT acestea au in Ordinul 447 modelul de aviz care se foloseste, iar acel aviz este folosit de acele unitati (si nu numai) de ani de zile fara nici o problema.

Colegiul este autoritate competenta pentru psihologii cu libera practica, atit si nimic mai mult, si nu vad cu ce e mai bun modelul lor de aviz fata de celalalt. In fond e o simpla hirtie care trebuie sa contina un minim de date pentru identificarea persoanei, cit si un rezultat al examinarii. Dar nu putem sa nu remarcam ce sare in sus Colegiul cind vine vorba de o simpla hirtie, „uitind” fondul problemei – in spatele acestui aviz trebuie sa stea o examinare, care ar trebui desfasurata in conformitate cu niste standarde. Dar despre asta nu se spune nimic, importanta e hirtia aia, sa fie cit mai usor de completat ca sa se scoata cit mai multe pe minut, ca asta e norma Colegiului.


CAPITOLUL II

PROCEDURA DE AGREARE

Art.4. - În vederea obtinerii agreerii, unitatea specializata medicala si/ sau psihologica, trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:

a) sa solicite în scris agrearea;

b) sa obtina minim 5 puncte la criteriile stabilite la art. 1 alin. (4);

c) sa prezinte copie dupa raportul de inspectie al autoritatii de sanatate publica (conditie valabila pentru unitatile medicale);

d) sa faca dovada detinerii unui spatiu corespunzator desfasurarii concomitente a tuturor activitatilor de examinare medicala (inclusive investigatiile paraclinice) si/sau psihologica, conform reglementarilor legale în vigoare. Pentru examinarile medicale sunt necesare cabinete cu folosire exclusive pentru medicii din specialitatile obligatorii, iar pentru examinarile psihologice sunt necesare minimum doua încaperi cu folosire exclusiva care sa cumuleze 20 mp;

e) unitatile medicale trebuie sa faca dovada detinerii în proprietate sau dovada de asociere, închiriere, colaborare cu laboratoare de analize medicale si cu unitati de radiologie-imagistica medicala, aflate în incinta unitatii sau în apropierea acestora.

f) sa faca dovada ca are angajat personal de specialitate medical si/sau psihologic, inclusiv pentru investigatiile paraclinice ( în conditiile în care unitatea agreata detine laboratoare de analize medicale si de radiologie – imagistica) si sa depuna lista cu personalul de specialitate (câte un medic pentru specialitatile obligatorii stabilite în Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.447/2003, cu modificarile si completarile ulterioare) si respectiv 2 psihologi, care vor efectua examinarile medicale si/sau psihologice pentru personalul din transporturi cu atributii în siguranta circulatiei rutiere, însotita de certificatele de membru al Colegiul Judetean al Medicilor vizate la zi, a contractelor de munca vizate de Inspectoratul Teritorial de Munca, precum si atestatele de libera practica emise de Colegiul Psihologilor din România.

g) sa faca dovada detinerii în proprietate, închiriere, comodat sau orice alta forma legala a aparaturii necesare efectuarii investigatiilor medicale si/sau psihologice pentru acoperirea cerintelor metodologice din Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

h) investigatiile paraclinice pot fi subcontractate catre terti de catre unitatea ce urmeaza a fi agreata. Daca unitatea ce urmeaza a fi agreata se afla în aceeasi localitate cu un ambulatoriu de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, serviciile paraclinice se vor subcontracta cu ambulatoriul de specialitate amintit mai sus.


Proiectul propus stabileste criterii arbitrare in stabilirea standardelor de calitate a serviciilor psihologice, precum si in aprecierea si avizarea metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica, incalcand dispozitiile Legii nr. 213/2004, respectiv competentele comisiilor aplicative, ale comisiei metodologice si ale Comitetului director al Colegiului Psihologilor din Romania. Profesia de psiholog nu este reglementata potrivit unor grade de calificare si competenta ci potrivit treptelor de specializate prevazute in H.G. nr. 788/2005.

Legea 213 reglementeaza activitatea psihologilor cu drept de libera practica (nu a tuturor psihologilor) in timp ce Ministerul Transporturilor reglementeaza activitatea de siguranta circulatiei. Comisiile amintite de Colegiu au competente doar in ceea ce-i priveste pe psihologii cu libera practica. Pina la urma Colegiul cade in plasa propriei legi ca sa zicem asa. Profesia de psiholog cu libera practica este reglementata de HG 788


Standardele de calitate in serviciile psihologice, conditiile de spatiu si dotare metodologica se stabilesc numai prin hotarare a Comitetului director al Colegiului Psihologilor din Romania, potrivit dispozitiilor art. 53 din normele metodologice de aplicare a Legii nr. 213/2004, aprobate prin H.G. nr. 788/2005.

Care “standarde de calitate” Alea care nu exista ? Si din nou repetam, Legea 213 se refera la psihologii cu drept de libera practica, nu la toti psihologii.


Dispozitiile art. 4 lit. d) din proiectul propus sunt inaplicabile profesiei de psiholog, care are statut de profesie reglementata.

Activitatea psihologica poate fi realizata in conditiile Legii nr. 213/2004 in cadrul unui cabinet individual de psihologie, de catre un singur psiholog, psihologul titular. Astfel, dispozitiile art. 4 lit. f) fiind abuzive si inaplicabile profesiei de psiholog. (cu libera practica)

Colegiul psihologilor nu poate reglementa decit in ceea ce priveste psihologii cu libera practica. In rest „ciocu’ mic” vorba unei parlamentare de pe plaiurile mioritice …

Si, daca activitatea din cabinetele individuale de psihologie este desfasurata de un singur psiholog, cum ramine cu psihologii cu libera practica angajati pe aceste cabinete … asta fiind o alta aberatie pe care Colegiul a promovat-o si care se practica. Ca aici isi da cu stingul in dreptul deja. Pe de alta parte, asta inseamna ca psihologii angajati, dupa cum spune si Legea 213, nu au cum sa practice psihologia in regim de libera practica, ceea ce e logic si normal. Numai ca in cazul asta, insistentele Colegiului cu privire la libera practica nu sunt altceva decit o escrocherie. Conform DEX „ESCROCHERÍE, escrocherii, s.f. - Infractiune care constă în înselarea unei persoane prin mijloace frauduloase în scopul obtinerii unor profituri; faptă de escroc; înselăciune, pungasie, sarlatanie”.

Treaba ar fi cam asa: colegiul dezinformeaza psihologii ca au nevoie de libera practica (desi numai cei ce vor sa isi desfasoare activitatea autonom au nevoie de asa ceva). Desigur fac asta pentru profit – taxele care se incaseaza.


Art.5. - (1) Dosarul de agreare se depune la directia de specialitate din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. Dupa analizarea dosarului în maxim 30 zile, personalul împuternicit de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii verifica unitatea care solicita agrearea pentru stabilirea conformitatii datelor cu situatia concreta a fiecarui solicitant.

(2) În urma verificarii efectuate, personalul împuternicit propune conducerii ministerului agrearea unitatii specializate sau respingerea solicitarii prin directia de specialitate din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.

(3) Dupa obtinerea aprobarii de agreare, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin directia de specialitate, elibereaza certificatul de agreare al carui model este prevazut în anexa nr. 1 la prezentele norme.

(4) Certificatul de agreare are o valabilitate de 5 ani, cu vizare anuala, si va fi însotit de un contract de colaborare încheiat între unitatea agreata si unitatea sanitara din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, cuprinzând obligatiile si drepturile partilor semnatare.

(5) Pentru acordarea vizei anuale, unitatea agreata va trimite directiei de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, solicitarea de avizare cu 30 de zile înaintea împlinirii unui an de la data agreerii. Personalul împuternicit de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii verifica mentinerea conditiilor de agreare si propune conducerii ministerului acordarea sau i se respinge viza anuala.


Mertodele si tehnicile de evaluare si asistenta psihologica sunt avizate si utilizate potrivit dispozitiilor Legii nr. 213/2004 si nu conform Ordinul nr. 447/2003, care a devenit caduc.

Contractarea serviciilor psihologice nu poate fi realizata decat in mod direct cu beneficiarii serviciilor psihologice, potrivit dispozitiilor Legii nr. 213/2004, dispozitiile art. 4 lit. h) neputand fi aplicabile profesiei de psiholog.

Poate nu se aplica psihologilor cu libera practica, dar pentru ceilalti e perfect valabil acel articol.

Metodele si tehnicile folosite de psihologii cu libera practica trebuie avizate de Colegiu… in rets n-au ei treaba.

Contractarea serviciilor se poate face ca pentru orice fel de serviciu, pe baza unui contract. Psihologii cu libera practica e treaba lor, dar daca ai o firma care presteaza servicii psihologice (si codul CAEN permite asta) contractul cu un beneficiar se face intre entitatea juridica prestatoare – firma adica – si beneficiarul respectiv (firma sau persoana fizica). Dar intotdeauna prestatorul de servicii este firma respectiva, fapt confirmat si de factura, care este emisa tot de acea firma.


CAPITOLUL III

OBLIGATIILE UNITATILOR AGREATE

Art. 6. – Unitatile agreate au urmatoarele obligatii:

a) sa solicite în scris aprobarea directiei de specialitate din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, pentru înlocuirea oricarui medic si/ sau psiholog stabilit la agreare, urmând a fi transmise toate documentele necesare;

b) sa aiba posibilitatea desfasurarii examinarilor medicale si/sau psihologice stabilite prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, concomitant, inclusive a celor paraclinice;

c) sa aiba încheiate contracte de munca pe o durata de minim 5 ore/zi pentru cel putin 3 medici de specialitate (exclusiv pentru personalul care efectueaza investigatii paraclinice) si contracte de colaborare pentru ceilalti medici pentru 5 zile pe saptamâna. Pentru psihologi, unitatile agreate vor avea încheiate contracte de munca cu norma întreaga pentru cel putin un psiholog si contracte de colaborare cu ceilalti psihologi angajati. Psihologii vor detine atestatul de libera practica în psihologia transporturilor, treapta autonom sau specialist.

d) sa aiba personal de specialitate care sa detina certificatele/atestatele de libera practica în specialitatea în care efectueaza examinarile, conform legislatiei în vigoare.

e) sa efectueze, în timpul afectat acestei activitati, maxim 20 examinari medicale, corespunzatoare unei durate de munca de 5 ore si maxim 5 examinari psihologice, corespunzatoare unei durate de 8 ore de munca;


Angajarea potrivit dispozitiilor Legii nr. 53/2003 (Codul Muncii) este libera, fiind stabilita printrun Contract liber-consimtit incheiat intre salariat si angajator, dispozitiile art. 6 lit. a). Fiind inaplicabile in Romania.

Potrivit dispozitiilor art. 6 lit. c) din proiectul propus psihologii atestati in specialitatea psihologia Transporturilor avand treeapta de specializare psihologi principali nu pot realiza examinari psihologice, fapt care incalca dispozitiile Legii nr. 213/2004, insa in viziunea initiatorilor examinarile pot fi realizate de catre psihologi cu competente inferioare psihologului principal.

Angajarea este libera si nu este contrazisa in nici un fel de art. 6 lit a. Ideea e ca tu cind agreezi un cainet, trebuie sa ai acolo angajate niste persoane. Articolul incearca sa previna smecheriile de genul, imi fac un cabinet, ma inteleg cu 2 psihologi care indeplinesc conditiile, sa ii angajez, depun dosarul, iau agreerea, pe urma aia pleaca, ca eu nu sunt sa le dau salariul cerut, si angajez eu pe nepoata si fina care fac ele ceva psihologie pe la facultate, ca sa faca examinari. Ca asta e smenu …

Dupa cum am mai spus, Legea 213 nu are nici o treaba, ea se refera la cu totul altceva, si nu reglementeaza in nici un fel activitatea de siguranta circulatiei.


f) sa afiseze, dupa obtinerea certificatului, programul de lucru destinat activitatilor de examinare medicala si/sau psihologica pentru personalul din siguranta circulatiei rutiere;

g) sa dispuna de dotarea cu aparatura necesara înregistrarii activitatilor desfasurate, în vederea raportarii acestora la cererea organelor competente si emiterii de documente în conformitate cu prevederile stabilite în Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;

h) sa anunte directia de specialitate din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii asupra tuturor modificarilor intervenite în contractele de comodat sau închiriere privind aparatura medicala, precum si în contractile de asociere cu laboratoarele de analize medicale si cele de radiologie – imagistica. De asemenea, unitatile agreate vor anunta directia de specialitate din cadrul ministerului si asupra tuturor modificarilor intervenite cu privire la personalul de specialitate care efectueaza examinari medicale si/sau psihologice;

i) sa detina si sa completeze la zi un registru unic de evidenta al examinarilor, cu rubricile: numele si prenumele, CNP, functia, unitatea angajatoare, dupa caz, tipul de examen solicitat, data efectuarii examenului, avizul obtinut, data transmiterii avizului eliberat (în copie) la comisia teritoriala;

j) sa pastreze dosarul cu toate documentele medicale si psihologice ce au stat la baza emiterii avizului;

k) sa semneze si sa respecte contractul de colaborare cu unitatea sanitara din subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii al carui model este prevazut în anexa nr. 2 la prezentele norme;

l) sa raporteze, în termen de 24 ore, persoanele declarate inapte, unitatilor angajatoare si agentiilor teritoriale ale ARR;

m) sa întocmeasca documentatia de examinare si sa elibereze avizul în conformitate cu prevederile stabilite în Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

n) sa transfere, trimestrial, comisiei teritoriale nominalizata, pe baza de borderou si în forma electronica, avizele celor examinati, în copie, acestea devenind parte a fisierului unic teritorial de siguranta a circulatiei si va transmite lunar situatia statistica a examinarilor directiei de specialitate din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii ;

o) sa solicite persoanelor examinate o declaratie pe proprie raspundere din care sa reiasa faptul ca nu a mai fost examinat medical si/sau psihologic la o alta unitate pentru functia pentru care solicita examinarea.

Art.7. Medicii si/ sau psihologii pot fi desemnati sa efectueze examinari pentru personalul care concura la siguranta circulatiei rutiere numai într-o singura unitate medicala/ psihologica.


Consimtamantul liber-exprimat este una dintre conditiile de validitate ale contractului, prevazute in Codul civil, acesta nu poate fi viciat printro obligatie de ordin administrativ, stabilita printr-un act al unei autoritati.

Singurul lucru viciat aici este mintea celor de la Colegiu. Nici un psiholog nu este obligat sa incheie aceste contracte, dar daca vrei sa prestezi aceste activitati atunci trebuie sa te supui unor reguli. Asa e peste tot, nu face fiecare ce vrea muschii lui. Si ca sa dam un exemplu familiar, nimeni nu e obligat sa fie in supervizare, dar daca vrea asta, trebuie sa o faca pe baza de contract, dupa modelul impus de maretul Colegiu. Aici unde e „consimtamintul liber exprimat”. Asta nu e viciat de o „obligatie de ordin administrativ” ???


Actul profesional este supus legislatiei specifice privind protectia datelor cu caracter personal, precum si principiului confidentialitati si reglementat prin lege organica.

Si cine incalca principiul confidentialitatii. Ca doar nu se pun la panou rezultatele. Sa intelegem ca acele raportari care implica si datele subiectilor nu respecta principiul confidentialitatii? Pai atunci softul de raportare pentru avize facut de Copsi, cum il respecta? Adica in ala ce se raporteaza: numarul de avize , citi inapti sau ce ? Ca daca se raporteaza nume si date atunci nu mai exista confidentialitate. Deci dupa logica Copsi, tot ce fac ei este perfect, legal si cum trebuie, dar daca altii fac acelasi lucru, atunci nu e bun, incalca confidentialitatea etc.. Interesant mod de gindire …


Avizul psihologic are caracter profesional, este reglementat si nu poate forma obiectul de reglementare pentru Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.

Avizul este reglementat de cine ? De catre Colegiu? Pai conform atributiilor definite prin Legea 213, Colegiul se ocupa de psihologii cu libera practica, iar toate reglementarile se refera la asta.

Deci Ministerul Transporturilor poate reglementa foarte bine avizele pentru activitatea de siguranta circulatiei.


Art. 6 lit. o) este inaplicabila in conditiile in care in majoritatea lor, anterior, persoanele cu competente in domeniul sigurantei circulatiei au mai fost examinate.

Pai si psihologii care vin la Colegiu au mai fost examinati pentru ca toti au un examen de licenta trecut, ca sa nu mai vorbim de examenele din timpul facultatii. Deci..de ce ii mai examineaza si Colegiul ?


De asemenea, accesul la examinarea psihologica este un act liber, garantat, iar confidentialitatea acestor informatii este garantata prin lege.

Sigur ca accesul la examinarea psihologica este un act liber etc. Nimeni nu interzice asta. Declaratia respectiva se da de ani de zile. Rostul ei este sa te asiguri cumva ca respectivul nu a mai fost deja la alt cabinet, unde a fost dat „inapt” de exemplu. Pentru ca la ora actuala nu ai nici o posibilitate sa verifici asta.


CAPITOLUL IV

CONTROLUL UNITATILOR AGREATE SI MASURI DE SANCTIONARE

Art.8. Persoanele împuternicite de directia de specialitate din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pot sa efectueze controale la unitatile agreate care vizeaza modul în care sunt respectate prevederile legale privind examinarea medicala si/sau psihologica a persoanelor cu functii în siguranta circulatiei rutiere.


Dispozitiile art. 8 din proiectul propus este abuziv, prin neprecizarea conditiilor de realizare a controalelor.

Care sunt conditiile care trebuie precizate?


Art.9. În baza controalelor efectuate, personalul împuternicit poate propune urmatoarele sanctiuni:

a) avertisment pentru nerespectarea prevederilor art. 6 lit e), f) si n) ;

b) suspendarea certificatului de agreare, pe o perioada de 30 zile, în cazul constatarii nerespectarii prevederilor art. 6 lit. b), c), d), h), i), si l);

c) anularea certificatului de agreare în cazul constatarii unor abateri grave, printre care: eliberarea documentelor fara efectuarea examinarilor medicale si psihologice, neînregistrarea documentelor, efectuarea examinarilor de catre alt personal decât cel aprobat de directia de specialitate din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, neremedierea în termen a neregulilor constatate sau în caz de recidiva, efectuarea examinarilor medicale si psihologice pentru alte categorii de personal din siguranta circulatiei decât pentru cel care a fost autorizat, neraportarea inaptilor.


Dispozitiile art. 9 din proiectul propus nu au temei legal, ele fiind arbitrare.

Pai temeiul legal este chiar prezentul ordin, ca doar nu se cer banii inainte de aparitia lui.


Art.10. Unitatea careia i-a fost anulat certificatul de agreare nu poate depune un nou dosar în vederea agreerii timp de 1 an.


Dispozitiile art. 10 din proiectul propus sunt neconstitutionale, cetatenii romani au garantat dreptul la petitie, precum si dreptul de a adresa orice cerere prevazuta de lege.

Nu e deloc anticonstitutional, si respectivilor nu le interzice nimeni sa depuna o noua cerere, doar dosarul nu se poate depune, iar asta nu e prevazut de constitutie. Art 10 spune ca timp de 1 an nu mai poti depunde dosar pentru agreere. Este o forma de pedeapsa pentru cei care nu fac treaba cum trebuie , si pina la urma nimeni nu e obligat sa faca examinari pe psihologia transporturilor. Se pare ca Colegiul nu e de acord cu pedepsirea celor care isi bat joc de ceea ce inseamna examinare psihologica, atitudinea lor fiind in deplina concordanta cu bataia de joc la care s-a ajuns acum.


Art.11. Certificatul de agreare îsi pierde valabilitatea în urmatoarele conditii:

a) ridicarea de catre organele în drept a autorizatiei sanitare de functionare sau expirarea termenului de valabilitate a acesteia, în cazul unitatilor medicale agreate;

b) daca la expirarea termenului prevazut în certificatul de agreare nu solicita vizarea anuala sau o noua agreare;

c) încetarea activitatii unitatii agreate, prin faliment, dizolvare, lichidare, desfiintare sau reprofilare, dupa caz.


CAPITOLUL V

DISPOZITII FINALE

Art.12. Comisia teritoriala de siguranta circulatiei si navigatiei nominalizata de directia de specialitate din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pentru unitatea agreata, realizeaza instruirea personalului care efectueaza examinarile medicale si/sau psihologice de siguranta circulatiei în unitatea agreata, privind procedurile specifice din domeniul sigurantei circulatiei rutiere.


Dispozitiile art. 12 din proiectul propus incalca dispozitiile Legii nr. 213/2004 privind avizarea Formarii profesionale continue a psihologilor romani, precum si creditarea profesionala.

Nu incalca nici un articol din Legea 213, pentru ca respectiva lege se refera la psihologii cu libera practica, iar Ministerul Transporturilor se ocupa de siguranta circulatiei, deci pot reglementa cum doresc aceasta activitate, fara sa se incurce cu Colegiul.


Art. 13. (1) Lista cu unitatile agreate va fi publicata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii în Monitorul Oficial al României, Partea I si va fi actualizata din 6 în 6 luni. Unitatile agreate în perioada de pâna la publicarea listei îsi pot desfasura activitatea dupa primirea certificatului de agreare.

(2) Lista cu unitatile agreate va fi publicata si pe site-ul Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, lunar.

Art. 14. Anexele 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme.


ANEXA NR.1

la Norme

GUVERNUL ROMÂNIEI

MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII


CERTIFICAT DE AGREARE


Nr. ............

Unitatea

..............................................................................., cu sediul în ....................................., str.  ............................... ........nr.................., judetul.......................................pentru persoanele cu functii care concura la siguranta circulatiei rutiere.

Prezentul certificate este valabil de la data de ..................... pana la data de ....................., cu avizare anuala.

Secretar general,

........................................ ............................... este agreata sa efectueze examinari medicale si/ sau psihologice pentru personalul cu responsabilitati în siguranta circulatiei rutiere.

Prezentul certificat este valabil 5 ani, cu avizare anuala.

Data eliberarii

...........................

SECRETAR GENERAL,

...................................................

- Fata -

Spatiu vize anuale

- Verso -

ANEXA Nr. 2

la norme

CONTRACT DE COLABORARE

Nr. ........../.........................

I. Partile contractante

1.1. Spitalul Clinic/ General ......................................., cu sediul în ............................, str. ....................... nr. ......, CUI .........................................., nr. de înregistrare în registrul comertului ................................................ ..............., cont IBAN nr. ..................................., deschis la Banca ................, sucursala ..............................., reprezentat de ....................., în calitate de coordonator, si

1.2. Unitatea specializata ......................................, cu sediul în ..............................., str. ................................ nr. ..........., CUI ........................., nr. de înregistrare în registrul Comertului ................................................ .........., cont IBAN nr. ............................, deschis la Banca ............................, sucursala .........................., reprezentata de ........................., în calitate de colaborator, agreata prin Certificatul de agreare nr. .......... din ........................., au convenit sa încheie prezentul contract de colaborare, cu respectarea urmatoarelor clauze:

II. Obiectul contractului

1. Obiectul contractului îl reprezinta efectuarea de examinari medicale si/ sau psihologice ale personalului din siguranta circulatiei rutiere de catre colaborator, în conformitate cu reglementarile si metodologia stabilite de catre coordonator.

III. Termenul contractului

1. Contractul se încheie pe o durata de un an, începând de la data de ................................. pâna la data de ……………………....... .

IV. Modalitatea de plata

1. Pentru efectuarea examinarilor medicale si/ sau psihologice, colaboratorul va percepe tarife de examinare calculate în functie de cheltuielile necesare efectuarii acestor examinari.

2. Colaboratorul va achita catre coordonator un cuantum de 10% din sumele încasate pentru examinarile efectuate, acest cuantum reprezentând contravaloarea activitatilor de gestiune a datelor, îndrumare, formare si pregatire profesionala în domeniul sigurantei circulatiei si control metodologic si vor fi utilizate pentru aceasta activitate.

3. Colaboratorul va plati sumele datorate pâna la data de 20 a lunii urmatoare celei în care s-au efectuat examinarile.

4. Platile catre coordonator se fac prin virament în contul acestuia.

V. Drepturile si obligatiile partilor

1. Drepturile coordonatorului:

- sa verifice oricând este cazul modul de desfasurare a activitatilor de examinare si fisele celor examinati;

- sa propuna masurile necesare pentru eliminarea eventualelor erori din activitatea colaboratorului.

2. Obligatiile coordonatorului:

- sa ofere toate informatiile cu privire la conditiile de organizare si desfasurare a examinarilor medicale si/ sau psihologice;

- sa instruiasca, dupa caz, initial si periodic, personalul unitatilor medicale si/ sau psihologice agreate, implicat în efectuarea si gestiunea datelor examinarilor medicale si/ sau psihologice ale

personalului din siguranta circulatiei rutiere;

- sa asigure gestiunea informatiilor (copie de pe dosarul de siguranta circulatiei) predate lunar de catre colaborator;

- sa efectueze periodic monitorizarea modului în care se desfasoara activitatea de examinare medicala si/ sau psihologica;

- sa aiba posibilitatea desfasurarii activitatilor concomitent pentru toate specialitatile medicale stabilite prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 447/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;

- sa asigure modelele documentelor utilizate în procesul de examinare medicala si/ sau psihologica si de raportare a acestora la comisia teritoriala de catre colaborator;

- sumele încasate de la colaborator vor fi utilizate pentru activitatile de gestiune a datelor, îndrumare si control metodologic, efectuate de acesta.

3. Obligatiile colaboratorului:

- sa respecte instructiunile privind examinarea medicala si/ sau psihologica, conform actelor normative si reglementarilor stabilite de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii;

- sa întocmeasca lista cu personalul de specialitate angajat care va efectua examinarile medicale si/ sau psihologice;

- sa respecte timpul de lucru destinat activitatilor de examinare medicala si/ sau psihologica, în conformitate cu metodologia de examinare stabilita prin instructiunile specifice;

- sa nu depaseasca numarul de examinari medicale si/ sau psihologice stabilite conform reglementarilor în vigoare;

- sa afiseze la sediul sau orarul destinat activitatilor de examinare medicala si/ sau psihologica pentru personalul din siguranta circulatiei rutiere, precum si tarifele de examinare;

- sa stabileasca cuantumul tarifelor de examinare în concordanta cu cheltuielile necesitate de efectuarea examinarilor medicale si/sau psihologice;

- sa transmita lunar o copie de pe documentele examinarilor medicale si psihologice;

- sa achite coordonatorului 10% din contravaloarea tarifelor încasate pâna la data de 20 a lunii urmatoare;

- sa aiba acces la internet, adresa de e-mail, fax;

- sa aiba baza de date electronica;

- sa asigure securizarea datelor electronice si a documentelor conform reglementarilor în vigoare;

- sa permita coordonatorului sa verifice modul de desfasurare a activitatilor de siguranta circulatiei rutiere ori de câte ori acesta considera necesar.

VI. Conditii de încetare a contractului

1. Contractul de colaborare înceteaza începând cu data de la care a intervenit una dintre

urmatoarele situatii:

a) unitatea agreata se muta din teritoriul de functionare;

b) încetarea activitatii unitatii agreate prin faliment, dizolvare, lichidare, desfiintare sau reprofilare, dupa caz;

c) încetarea definitiva a activitatii comisiei teritoriale;

d) acordul de vointa al partilor;

e) denuntarea unilaterala a contractului de catre reprezentantul legal al partilor, printr-o notificare scrisa, cu 30 de zile calendaristice anterioare datei de la care se doreste încetarea contractului.

VII. Penalizari

Pentru întârzieri la plata sumelor datorate de catre colaborator, se va percepe o penalizare de 1% pe zi din suma datorata.

VIII. Forta majora

1. Niciuna dintre partile contractante nu raspunde de neexecutarea la termen si/ sau de executarea în mod necorespunzator - total sau partial - a oricarei obligatii care îi revine în baza prezentului contract, daca neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiei respective a fost cauzata de forta majora asa cum este definita prin lege.

2. Partea care invoca forta majora este obligata sa notifice celeilalte parti, în termen de 30 de zile, producerea evenimentului si sa ia toate masurile posibile în vederea limitarii consecintelor lui.

3. Daca în termen de 90 de zile de la producere evenimentul respectiv nu înceteaza, partile au dreptul sa-si notifice încetarea de plin drept a prezentului contract fara ca vreuna dintre ele sa pretinda daune-interese.

IX. Litigii

1. Partile au convenit ca toate neîntelegerile privind prezentul contract sa fie rezolvate pe cale amiabila de catre reprezentantii lor.

2. În cazul în care nu este posibila rezolvarea litigiilor pe cale amiabila, partile se vor adresa instantelor judecatoresti competente.

X. Clauze finale

1. Modificarea prezentului contract se face prin act aditional încheiat între partile contractante.

2. Prezentul contract reprezinta vointa partilor si înlatura orice alta întelegere verbala dintre acestea, anterioara sau ulterioara încheierii lui.

3. În cazul în care partile îsi încalca obligatiile, neexercitarea de partea care sufera vreun prejudiciu a dreptului de a cere executarea întocmai sau prin echivalent banesc a obligatiei respective nu înseamna ca ea a renuntat la acest drept al sau.

4. Notificarile între parti se fac în forma scrisa, prin fax sau posta, si se considera primite la data de pe avizul postal de la domiciliul partii destinatare.

5. Prezentul contract a fost încheiat astazi, ................, în 2 (doua) exemplare, câte unul pentru fiecare parte.

Reprezentantul coordonatorului, Reprezentantul colaboratorului,


Dispozitiile contractului de colaborare prevazut in anexa nr. 2 la norme sunt inaplicabile profesiei de psiholog, supervizarea profesionala a psihologilor romani realizandu-se in conditiile Legii nr. 213/2004.

De asemenea, prin continutul sau normativ contractul de colaborare are caracter abuziv.

Supervizarea psihologilor cu libera practica se desfasoara in conditiile Legii 213.

Ministerul Transporturilor fiind unitatea care reglementeaza activitatea de siguranta circulatiei, poate emite propriile reglementari fara acordul Copsi.


Anexa nr. 2 la Ordinul

nr………./ ..........2009

COMISIILE TERITORIALE DE SIGURANTA CIRCULATIEI

……..\

Documentul integral se alfa aici:

http://copsi.ro/images/upload/situatiecomparativa.pdf

 


Concluzii


Dupa principiul „o minciuna des repetata devine un adevar”, Colegiul repeta la nesfirsit precum un disc stricat, aceasta poveste cum ca el reglementeaza profesia de psiholog, cind de fapt Legea 213 prevede foarte clar ca Copsi reglementeaza doar in privinta psihologilor cu libera practica. Drept urmare ne simtim si noi obligati sa repetam intr-una ca exista si psihologi care n-au nici o treaba cu Colegiul si isi pot desfasura activitatea perfect legal. Intr-un fel, Colegiul este acum victima propriei sale legi, pe care a facut-o prost, ca dupa mintile care au conceput-o si impus-o.

Pe de alta parte, facind asta, Colegiul se situeaza constant in ilegalitate, promovind ilegalitatea ca stare de fapt, si contribuind din plin la distrugerea a ceea ce mai misca in psihologia romaneasca.

PS: Acest articol ar fi trebuit sa apara mai demult, dar am fost prins cu altele si nu am reusit sa il finalizez. Dat fiind ca nu a aparut inca ordinul cu pricina, sa zicem ca inca mai e actual. Probabil Colegiul a avut si unele sperante legate de recentele alegeri, vis-a-vis de ministrul de la transporturi, dar se pare ca s-au naruit. Poate si de aceea au aminat acel protest, asta in cazul in care ar fi vrut sa il faca cu adevarat, ceea ce ma indoiesc. Oricum, revenirea lui Berceanu la Transporturi nu e de bun augur pentru ei, dar ramine sa vedem ce ordin va apare si in ce forma. Probabil ca inca se mai trag ceva sfori, poate poate le mai iese ceva. Revenim oricum.

 

Lucian Andries

5 ianuarie 2010

 

 


Comentarii (0)Add Comment

Scrie comentariu
Trebuie sa fii logat ca sa poti posta comentarii. Daca nu ai inca un cont, inregistreaza-te!

busy
 
Psihologie