PARTENERI

Revista Stiinta si Tehnica
cabinet psihologic sinziana burcea autism
blog autism sinziana burcea
Orange pen

Cine e Online

Avem 97 vizitatori online

Login Portal



Sondaj de opinie

Credeti ca Legea 213 din 2004 trebuie modificata ?
 
Vizite din Mai 2008
Web Counter
Website Hit Counter
PageRank
Abordarea psihoterapeutica a anxietatii si a atacurilor de panica

 

 

 

Abordarea psihoterapeutica a anxietatii si a atacurilor de panica

 

 

 

Ideea centrala  a abordarii cognitive a tulburarilor emotionale  consta in aceea ca nu evenimentul in sine ci expectariile individului in legatura cu acestea sunt generatoare  de simptome.

In cazul anxietatii, de regula, subiectul supraevalueaza semnificatia pericolului printr-o conjunctura data.

 

In cadrul modelelor cognitive ale tulburarii emotionale sunt luate in considerare doua nivele diferite ale gandirii negative:

a. Gandurile negative ( si imaginile negative) ce apar in mod automat atunci cand subiectul traieste starea de anxietate.

b. Afirmatiile si regulile cu caracter disfunctional care reprezinta seturi de atitudini si credinte pe care le impartasesc indivizii in legatura cu ei insisi si cu lumea inconjuratoare si care ii determina diverse situatii in mod negativ.

 

Clark (1986,1988) afirma faptul ca oamenii traiesc atacuri de panica pentru va ei manifesta tendinta de a interpreta o serie de simptome corporale in mod catastrofic. Tahicardia, ametelile sau jena in respiratie pot fi interpretate ca fiind semnele unei boli psihice sau organice grave.

 

Tehnicile psihoterpiei cognitiv-comportamentlae care se aplica pentru acest tip de tulburari sunt:

 

a. Identificarea gandurilor negative – care se realizeaza prin urmatoarele strategii:

- Discutarea unei experiente emotionale recente

- Utilizarea tehnicii imaginatiei dirijate sau a jocului dramatic pentru a retrai o experienta emotionala

- Utilizarea  modificarilor de dispozitie in cursul unei sedinte in cursul unei sedinte de psihoterapie

- Determinarea semnificatiei unui eveniment

 

b. Modificarea gandurilor negative si a comportamentelor aferente

- Rationalizarea

- Furnizarea unor informatii cu privire la mecanismele anxietatii

- Distragerea

- Programarea activitatilor

- Verificarea veridicitatii gandurilor negative automate

- Experimentarea in sfera comportamentului

 

Apoi se trece la invatarea pacientului sa realizeze o tehnica de respiratie controlata, care contribuie la reducerea simptomelor fiziologice de panica dupa care, se procedeaza la invatarea unor noi modele de comportament si a unor deprinderi de a face fata situatiilor.

 

Relaxarea creste gradul de  accesibilitate a informatiilor pozitive in memoria pacientului si faciliteaza gasirea unor alternative la gandurile anxiogene ( Paveler si Johnson, 1986).

Relaxarea se realizeaza prin: realizarea planificata a unor activitati care ii fac placere subiectului prin pauze planificate in cadrul unor programe incarcate sau prin practicarea unor tehnici standardizate de relaxare. Indiferent  ce tehnica de relaxare se alege, aceasta trebuie practicata pana cand devine deprrindere utilizata nu doar acasa, in fotoliu, ci si in situatiile de viata.

 

Metoda relaxarii progresive difera de alte metode de relaxare cu caracter mai global prin aceea ca subiectul invata sa se relaxeze pornind, in mod deliberat, de la un nivel ridicat de incordare musculara. Tehnica implica invatarea unor exercitii alternative de relaxare si incordare musculara. In felul acesta , subiectul devine mai repede constient de ceea ce inseamna incordare si relaxare, oarecum si de modul in care isi traieste tensiunile. Aceasta constientizare poate servi ca punct de plecare pentru utilizarea deliberata a relaxarii in situatii de viata. Pe masura ce subiectul isi insuseste acest tip de relaxare musculara el devine capabil sa-si calmeze sistemul neurovegetativ (ca o consecinta, tensiunea arteriala va scadea, bataile inimii se vor linisti), inlocuind starea subiectiva de anxietate cu starea de  liniste interioara.

 

Daca subiectul ajunge sa isi poata controla gandurile si imaginile, anxietatea sa anticipatorie va descreste simtitor si acesta va fi capabil sa faca fata mai bine situatiilor care il sperie. Acest lucru se poate realiza prin trei metode ( Fensterheim si Jean Baer, 1977):

a. Oprirea gandurior

b. Comutarea gandurilor

c. Repetarea mentala incununata de succes

Tehnici de control a anxietatii

 

Pacientii care isi pot controla  pana la un anumit nivel simptomul vor progresa mai rapid in ierarhia stimulilor tot mai anxiogeni, vor fi mai capabili sa aplice deprinderile achizitionate cand  se vor simti anxiosi in viitor.

Aceste tehnici sunt:

a. Relaxarea – in special aplicata pacientilor cu simptome somatice ale anxietatii;

b. Incordarea dirijata

c. Tehnica distragerii – pentru evitarea simtomelor

d. Jocul de rol

e. Tehnica repetitiei – care presupune pregatirea pentru expunere;

f. Modelarea

g. Medicatia anxiolitica

 

 

 

Loreta Popa
Doctor in Stiinte Medicale
Psiholog, Psihoterapeut

26 februarie 2012

 

 


Comentarii (0)Add Comment

Scrie comentariu
Trebuie sa fii logat ca sa poti posta comentarii. Daca nu ai inca un cont, inregistreaza-te!

busy
 
Psihologie