PARTENERI

Revista Stiinta si Tehnica
cabinet psihologic sinziana burcea autism
blog autism sinziana burcea
Orange pen

Cine e Online

Avem 98 vizitatori online

Login Portal



Sondaj de opinie

Credeti ca Legea 213 din 2004 trebuie modificata ?
 
Vizite din Mai 2008
Web Counter
Website Hit Counter
PageRank
Alegeri Copsi 2013 [3] Operationalizare Proiect managerial – Ion Duvac

 

 

 

Alegeri Copsi 2013 [ 3 ]

Operationalizare Proiect managerial – Ion Duvac

 

REDEFINIREA DEMNITATII PROFESIEI DE PSIHOLOG IN SOCIETATEA ROMANEASCA

Operationalizare Proiect managerial candidatura pentru functia de Presedinte al Colegiului Psihologilor din Romania

- Dr. psiholog Ion Duvac -

 

 

Deci domnul Duvac promisese ca va operationaliza acel program managerial, deja comentat de noi si pe care il gasiti aici:

Alegeri Copsi 2013 [ 1 ]. Proiect managerial - Ion Duvac, Lucian Andries

 

 

Parerea noastra e ca nu l-a prea operationalizat, pentru ca inca sint destule generalitati si o lipsa de termene de realizare. Avem un singur termen, 4 ani pentru tot programul, desi mai corect ar fi fost sa avem termene clare pentru fiecare punct in parte. De exemplu 1 a – pina la 1 ianuarie 2014, etc.

Ma rog, trecem peste astfel de detalii si intram in subiect, desi domnul Duvac a promis ca nu ma mai baga in seama, pe motiv ca sint doar observator nu si jucator. Ceea ce nu reuseste domnul Duvac sa inteleaga este ca a nu face parte din Copsi este o optiune pe care tocmai Legea 213 mi-o permite. Dar asta e, noi mergem mai departe.

 

Intrucit in mare am comentat aceste puncte data trecuta, o sa insistam mai ales asupra subpunctelor.

Textul original este trecut cu caractere bold.

Comentariile sint scrise cu caractere normale, pentru a usura distinctia intre ele.

 

 

1. Realizarea de politici publice coerente privind locul si rolul psihologiei si al psihologului in societatea romaneasca:

a. realizarea Strategiei de dezvoltare a psihologiei romanesti pe termen mediu si lung

Din punctul meu de vedere suna pompos, e o preluare din limbajul politic de lemn al guvernarilor postdecembriste, care tot la 4 ani fac strategii (altele de fiecare data) si noi tot descoperim ca de fapt nu avem nici o strategie. Nu stiu in ce masura dezvoltatea psihologiei are nevoie de o strategie, poate ar fi suficiente citeva obiective clare de realizat, pe termen scurt, mediu si lung. In plus, chiar daca admitem ca este necesara o astfel de strategie, aceasta ar trebui create cu largul concurs al tuturor psihologilor, pentru ca apoi sa fie transpusa in niste hotariri sau alte acte, pe care orice conducere viitoare a Colegiului sa le aplice in continuare. Altfel vom crea strategii permanent, pentru ca in buna traditie romaneasca, fiecare noua conducere a Colegiului isi va crea alta strategie.

Oricum din punctual meu de vedere aici ar fi trebuit un termen clar pentru finalizare, tocmai pentru ca mai apoi aceasta strategie sa poata fi convertita in obiective cu termene clare de realizare. Oricum succes …

 

b. reconectarea institutionala cu ministerele si alte autoritati publice pentru dezvoltarea cadrului normativ necesar implementarii Strategiei de dezvoltare a psihologiei romanesti

Din cite stiu, Copsi are tot felul de echipe/comisii/reprezentanti pentru legatura cu diverse ministere si institutii. Daca vorbim de “reconectare” inteleg ca ele nu prea functioneaza sau nu isi fac treaba.

 

c. realizarea de politici publice sectoriale unitare privind locul si rolul psihologiei si al psihologului pentru sanatate, educatie si sanatate ocupationala

Suna foarte impozant ca sa zic asa “realizarea de politici publice sectoriale”, dar eu personal as vrea ceva mai concret ca sa inteleg exact despre ce e vorba. Ma rog, poate sint doar eu care nu inteleg …

 

Ca un punct de vedere strict personal, eu as fi denumit primul punct “Realizarea Strategiei …”, urmind ca celelalte sa fie de fapt subpuncte: reconectare, realizare politici publice. Personal mi se pare ca astea sint mai degraba capitole ale unei strategii, decit invers, dar, dupa cum spuneam, poate fi vorba doar de o alta viziune asupra punctului 1.

 

 

2. Formarea culturii de psihologie la nivelul societatii romanesti:

a. realizarea si implementarea strategiei de branding pentru profesia de psiholog

Sincer am incercat sa ma documentez putin cum e cu strategia de branding pentru o profesie si nu am gasit nimic, ceea ce m-a facut sa cred ca ar putea fi o premiera, pentru ca de branding se vorbeste de obicei in cazul unor firme sau produse. Oricum si eu as fi curios sa vad cum ar arata o astfel de strategie. Observ pe de alta parte ca deja vorbim de o a doua strategie care trebuie realizata la nivel de Copsi.

 

b. realizarea si coordonarea proiectelor si programelor nationale de informare

Din cite stiu eu, la ora actuala, programele sint cele care opereaza scopuri generale. Programele se transpun in practica prin proiecte. Deci ordinea de sus ar trebui sa fie inversa. In plus, cred ca e suficient un program de informare, daca e sa vorbim pe bune, iar in cadrul lui sa se desfasoare mai multe proiecte. Dar cu siguranta suna mai bine sa spui proiecte si programe … e bine sa fie multe, da bine. Orium as fi curios sa vad ce isi propune concret un astfel de program, pentru ca din nou formularea este foarte generala ...

 

c. promovarea activa a nevoii de psiholog prin strategii coerente de marketing coordonate de Colegiu

Iarasi strategii … am impresia ca cuiva chiar ii place cuvintul asta ...

 

d. parteneriate de promovare cu televiziuni si cu alte resurse mass media si digitale

Nu cred ca asa greu de facut parteneriate, e mai dificil sa le pui in practica. Doar ca televiziunile se ghideaza dupa un principiu simplu – rating. Daca faci acea promovare prin emisiuni dedicate, atunci ele trebuie sa aiba rating. Au mai fost emisiuni cu psihologi dar nu au rezistat pe termen lung. Ca sa se intimple asta trebuie sa mizezi pe spectaculos. Iar asta e mai complicat si ar putea intra chiar sub incienta Codului Deontologic. Oricum as vrea sa stiu cum arata concret promovarea asta, altfel sint simple vorbe, deci astept....

 

e. eliminarea confuziei psiholog – psihiatru prin clarificarea si delimitarea clara a competentelor profesionale ale psihologului

Cred ca confuzia se face si prin tari cu o traditie mai lunga si mai buna decit la noi si nu e chiar asa de simplu de eliminat. In plus am indoieli ca exista un mare interes in asta. Adica pentru un client, faptul ca face psihoterapie cu un psihiatru sau cu un psiholog chiar conteaza ? Ca eu ma gindesc ca pentru el conteaza doar rezultatul final.

 

 

3. Transparenta in activitatile decizionale, de reglementare si financiare ale Presedintelui, Comitetului Director si Consiliului:

a. aplicarea legii transparentei decizionale in activitatea Colegiului

Legea 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica nu are nimic de-a face cu Copsi, care este o organizatie privata. Drept urmare transparenta Colegiului depinde doar de cei care il conduc. Ei decid practic cit de transparenti vor sa fie.

 

b. implementarea dreptului la infomare al psihologilor si a consumatorilor de servicii psihologice

Simplu de facut, trebuie doar vointa.

 

c. publicarea spre dezbatere a proiectelor de acte normative pe site-ul colegiului

Foarte bine. Asteptam

 

d. refacerea site-ului Colegiului, traducerea sa in limbi de circulatie si structurarea unui design care sa permita o mai buna comunicare

Doar o opinie. Nu e nevoie de tradus tot site-ul, sint suficiente citeva pagini, dat fiind ca majoritatea informatiilor sint de interes pentru psihologii romani nu pentru cei din strainatate.

 

e. implementarea unui sistem functional de newsletter pentru informarea in timp real a psihologilor

Din cite stiu exista un astfel de newsletter. Nu functioneaza ?

 

f. crearea unui sistem de promovare, monitorizare si feedback pentru propunerilor trimise de catre psihologi si consumatorii de servicii psihologice

Nu e rau ca initiativa, cu conditia ca propunerile valoroase sa fie materializate in practica. Pina la urma asta ar fi esenta, nu doar sa raspunda cineva la propuneri si sa ramina acolo pe site.

 

g. publicarea pe site-ul Colegiului a bugetului de venituri si cheltuieli si a rapoartelor anuale de audit

Foarte bine. Asteptam sa o vedem si pe asta.

 

h. publicarea veniturilor anuale ale membrilor forurilor de conducere, ale membrilor in comisiile de lucru si ale angajatilor Secretariatului General, incasate pentru activitatile desfasurate pentru Colegiu

Excelent. Dar poate ar fi frumos sa se publice si declaratiile de avere anuale ale tuturor celor din structurile de conducere a Colegiului. Adica sa vedem si noi cu ce intra si cu ce iese un astfel de personaj. Si ce venituri realizeaza. Asta daca tot vorbim de transparenta.

 

i. definirea clara a atributiilor Conducerii operative, ca for de conducere colegiala intre sedintele Comitetului Director

j. profesionalizarea activitatii de comunicare interna si externa a activitatii Colegiului

Banuiesc ca presupune angajarea unor persoane specializate pentru treaba asta. Altfel nu are sens.

 

 

4. Definirea si dezvoltarea pietei de servicii psihologice:

a. Identificarea nevoilor reale de servicii psihologice in sistemul public si in cel privat

Identificarea nevoilor de servicii psihologice, nu stiu daca e chiar treaba Colegiului, dar sa zicem. Problema insa e putin mai complexa, nu e suficient sa identifici nevoia, trebuie sa vezi daca exista si banii pentru a plati acele servici psihologice. Ca sa fiu putin mai concret. Exista, de exemplu, o mare nevoie de servicii psihologice/psihoterapeutice pentru persoanele cu autism. Problema e ca nu exista si banii necesari pentru acoperirea nevoii, drept urmare cei care isi pot permite fac terapie, ceilalti se descurca cum pot.

 

b. promovarea zonelor de nisa si a celor interdisciplinare de servicii psihologice

c. eliminarea concurentei ilicite practicate de catre Policlinici, Centre medicale, firme de resurse umane, alte SRL-uri, prin sesizarea organelor abilitate privind furnizarea fara drept de servicii psihologice

Deci un fel propaganda pentru fraieri, acelasi motiv penibil – concurenta neloiala – pe care unii au crezut ca il rezolva cu timbre, iar domnul Duvac prin sesizarea organelor abilitate. Astept cu nerabdare momentul. Pina atunci sa vedem putin cum stau lucrurile. Firmele alea de care se vorbeste mai sus, presteaza serviciile respecitve in doua moduri:

- subcontractarea lor unor cabinetele psihologice – deci perfect legal, atita timp cit exista contract, facturi etc

- au angajati psihologi – iarasi perfect legat, atita timp cit respectivii au contract de munca. O permite Legea 213 si ei nu intra sub incidenta acesteia, deci nici vorba ca nu pot presta respectivele servicii.

Astept in consecinta primele sesizari de felul asta, consecintele lor, si eventual primele clinici care vor da Colegiul Psihologilor in judecata pe motiv de hartuire....

 

d. combaterea concurentei neloiale prin crearea de standarde de calitate in furnizarea serviciilor psihologice, in conformitate cu treptele de specializare si specialitatile detinute

Sintagma falsa din start. Pleaca de la premisa ca cabinetele individuale furnizeaza doar servicii de calitate, si vor respecta respectivele standarde de calitate, in timp cei furnizorii de la punctul b presteaza servicii dupa ureche ca sa zic asa. Total fals si s-ar putea sa se constate ca exista o multime de cabinete care dau avize pe banda rulanta, in timp ce firmele respective ofera mult mai multa seriozitate si calitate.

In plus, de standardele astea aud de citiva ani, dar inca nu le-am vazut … mai astept

 

e. crearea si gestionarea pe site-ul Colegiului hartii retelei integrate de cabinete individuale de psihologie/similare, structurata zonal si geospatial

Ma indoiesc ca se poate vorbi de o retea integrata de cabinete individuale, pentru ca conceptul presupune si altceva decit o lista de cabinete acreditate de colegiu si puse pe site-ul copsi cu localizare pe Google Maps.

 

f. promovarea gratuita a cabinetelor individuale de psihologie (similare) si a serviciilor psihologice furnizate de acestea pe site-ul Colegiului

Asta inseamna de fapt o lista de cabinete individuale, cu adrese si servicii

 

g. semnarea de parteneriate cu sindicatele si cu patronatele pentru introducerea si sustinerea de programe de evaluare si asistenta psihologica pentru angajati

Dupa cum spuneam si mai sus parteneriatele dau bine la public, dar in realitate conteaza contractele reale. In plus, firmele adevarate fac oricum evaluari psihologice, doar ca alea sint reale si se fac pe bani mai multi, nu de forma. Firmele alea nu au nevoie de nici un parteneriat al patronatului, ele stiu foarte bine la ce folosesc respectivele evaluari. Acuma, daca vreti o comparatie mai plastica, as zice asa: inainte de 89, Ceausescu se intorcea din strainatate cu contracte pentru industria romaneasca, in timp ce guvernanti postdecembristi vin cu parteneriate semnate … cu efect zero ...

 

 

5. Redefinrea rolului psihologiei si al psihologului in politicile publice de sanatate prin:

a. includerea psihologului clinician (psihoterapeut, consilier psihologic) in circuitul serviciilor de sanatate mentala pe toate palierele, screening, preventie, psihodiagnostic, recuperare, suport etc;

b. includerea cabinetelor individuale de psihologie clinica (psihoterapie, consiliere psihologice)/similare in reteaua furnizorilor de servicii de sanatate;

c. contractarea serviciilor psihologice de catre cabinetele individuale de psihologie clinica (psihoterapie, consiliere psihologice)/similare direct cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate;

d. definirea si includerea serviciilor psihologice minimale in pachetul de baza de servicii de sanatate

e. definirea si includerea serviciilor psihologice de interventie si suport in programele nationale de sanatate

f. realizarea protocoalelor de interventie psihologica si a celor de abordare interdiciplinara a cazurilor

g. crearea departamentelor de psihologie in spitale, ca entitati pluridisciplinare, necesare acoperirii nevoilor reale de servicii psihologice pentru toate sectiile, a serviciilor de consiliere psihologica pentru personalul medical si la nevoie, pentru apartinatorii pacientilor

h. definirea competentelor cabinetelor de psihologie din unitatile de invatamant si eliminarea confuziilor de rol psiholog–profesor sau diriginte

Nu inteleg ce legatura are punctul asta cu restul subiectului. Banuiesc ca a fost pus asa, sa fie acolo, adica inca o idee.

 

i. integrarea cabinetelor individuale de psihologie clinica (psihoterapie, consiliere psihologice)/similare in proiectele comunitare de servicii de sanatate mentala

j. implementarea serviciilor psihologice in unitatile de primiri urgente si in echipele SMURD

Desi unele din propunerile de mai sus sint chiar interesante si ar merita o atentie mai mare, toatea astea depind cumva de cuiul lui Pepelea – definirea in Legea Sanatatii a serviciilor psihologice ca servicii de sanatate. Daca asta nu se intimpla, tot punctul 5 e doar vinare de vint. Desi ar fi de dorit acest lucru, e putin probabil sa se intimple, si asta dintr-un motiv foarte simplu – bani insuficienti. Atita timp cit CNAS nu are bani sa deconteze nici macar serviciile de sanatate incluse in lege, decontarea suplimentara de noi servicii ar insemna bani taiati din alte capitole sau bani suplimentari. Nici una din ipoteze nu pare plauzibila, deci astept sa vad ce se va rezolva in domeniul asta in care de ani de zile ni se prezinta doar stiri despre discutiile colegiului cu CNAS/Ministerul Sanatatii. O descriere ceva mai amanuntita a problemei o gasiti aici, la punctul 5:

 

Alegeri Copsi 2013 [ 1 ]. Proiect managerial - Ion Duvac, Lucian Andries

 

 

6. Redefinirea independentei profesionale in furnizarea serviciilor psihologice de sanatate ocupationala, sanatate si securitate in munca:

a. delimitarea competentelor profesionale ale psihologului in raport de medicul de medicina muncii in furnizarea serviciilor de sanatate ocupationala si clarificarea lor normativa

Eu ce sa inteleg de aici. Ca exista cumva o suprapunere de competente intre psiholog si medicul de medicina muncii ? Sa inteleg cumva ca exista medici de medicina muncii care fac si evaluari psihologice ? Daca DA, atunci nu e OK, e chiar grav, daca NU, ce scrie mai sus e doar barbologie.

 

b. eliminarea intermedierii umilitoare a acestora de catre medicul de medicina a muncii

Din pacate domnul Duvac vrea sa elimine si piata libera daca se poate. Pai intermedierea aia face parte din mecanismele pietei libere. Asta pentru ca nu cred ca vre-un medic a luat cu japca vre-un psiholog si l-a pus sa semneze cu arma la timpla contractul de prestare de servicii psihologice. Nu cred ca e cineva anume care-i opreste pe psihologi sa semneze contracte directe cu angajatorii. Ca respectivii prefera servicii integrate...pai asta e alta mincare de peste, pe care am discutat-o deja. In plus, dupa umila mea parere, o eventuala reglementare de felul celei de la punctul b, ar putea fi usor reclamata la Consiliul Concurentei, pentru ca intervine artificial in mecanismele pietei libere.

 

c. contractarea directa de catre cabinetele individuale/similare de psihologie a serviciilor psihologice de sanatate ocupationala

Si uite asa vedem cum s-a facut din unu doua, pentru ca de fapt punctele b si c zic acelasi lucru in doua moduri

 

d. crearea de proceduri si standarde pentru diagnozele organizationale, pentru evaluarea climatului de munca, a stresului ocupational si a riscurilor psihoprofesionale de la locul de munca si implementarea lor in sistemul normativ national

Iarasi standardele astea de care se vorbeste de citiva ani, dar care din pacate nu le-a vazut nimeni. Asteptam totusi, ca daca nu noi … poate nepotii nepotilor nostri … Laughing

 

e. regandirea sistemului de evaluare psihologica a personalului didactic in lunile iunie, iulie si recuperarea psihologica, dupa caz, pana la inceperea anului scolar

Punctul asta m-a bagat in ceata. Ce trebuie sa inteleg de aici, ca sistemul de evaluare psihologica a personalului didactic se regindeste in doua luni. Adica iar facem treaba la plesneala ? De ce sa nu il regindim anul asta, ca sa il punem in functiune anul viitor. Adica sa facem treaba gospodareasca, nu asa doar ca sa schimbam ceva. In plus sistemul asta e gresit din start, absolut inutil. Nu e normal sa evaluezi anual citeva sute de mii de cadre didactice doar pentrru ca unii sint dusi cu pluta. Si sint tare curios daca sint profesori care au obtinut inapt la evaluare si au fost scosi din invatamint. Daca nu, atunci la ce foloseste sistemul ?

Chestia cu “recuperarea psihologica” depaseste puterea mea de intelegere. Cine si de ce se recupereaza ?

 

f. redefinirea cerintelor psihologice privind siguranta circulatiei pe drumurile publice prin centrarea activitatii psihologului pe conduita preventiva si managementul furiei in trafic si eliminarea procedurile de agreere a cabinetelor individuale de psihologie/similare de catre Ministerul Transporturilor

Mda, un vis mai vechi al Colegiului, pe care nu au reusit sa-l implineasca nici cu influente destul de solide asupra unuia din ministrii care a facut varza sistemul din transporturi. Culema e ca sistemul asta chiar functiona pina sa apara Colegiul. Erau reguli clare, se stia unde trebuie sa te adresezi, care sint conditiile, nu interesa pe nimeni forma sub care functionai (cabinet, SRL), Ordinul 447 era clar in privinta examinarii, stiai si cui trebuie sa dai spaga, sistemul functionan cumva, in stil balcanic, dar mergea. Acum totul e o mare varza, Colegiul contesta ministerul si viceversa, iar psihologii au cazut la mijloc, asa ca in loc de un stapin, au acuma doi, trebuind sa cotizeze in doua locuri. In plus datorita afluentei de cabinete noi in domeniu, avizele au inceput sa se dea pe banda rulanta, eficienta lor practica fiind zero, drept urmare sint destule pareri de a scoate acest aviz din conditiile de obtinere a permisului. Ceea ce nu ar fi o premiera, dar fiind ca s-a mai intimplat in Romania, din aceleasi cauze, prin 1979 cred.

Mda, dupa ce au rezolvat problema avizelor de apt, acu psihologii trebuie sa se ocupe de conduita preventiva si managementul furiei. Daca avem in vedere ca Romania este campiona europeana la accidente rutiere grave, si ca toti soferii au pe de alta parte aviz psihologic, as zice ca avem o problema la partea asta. Cum ar veni, vrem la liceu dar inca nu prea stim cum e cu tabla inmultirii.

 

g. definirea standardelor de calitate in furnizarea serviciilor psihologice din domeniul securitatii private

h. definirea standardelor de calitate in furnizarea serviciilor psihologice din domeniul justitiei

Din nou acelasi lait motiv cu standardele astea care le vrea toata lumea (aparent), dar nimeni nu le face … de ce oare ?

 

 

7. Cresterea prestigiului profesional prin promovarea in specializarile psihologice pe criterii de competenta profesionala

a. definirea clara a competentelor intre specialitati si delimitarea clara a atributiilor pe trepte de specializare in cadrul fiecareia

Foarte bine, desi asta trebuia facut pina acum, dar niciodata nu e prea tirziu.

 

b. stimularea pregatirii profesionale de calitate pe parcursul intregii cariere

Concret CUM ? Ca sistemul creditelor nu e cea mai potrivita alegere, chiar daca in alte parti functioneaza. Altfel sint doar vorbe ca sa dea bine la alegatori.

 

c. diferentierea clara a atributiilor profesionale pentru treptele de specializare psiholog practicant autonom, psiholog specialist si psiholog principal in vederea stimularii obtinerii acestora si, pe cale de consecinta, stimularea obtinerii unui nivel diferentiat de venituri in functie si de competenta si experienta profesionala

Porneste de la o premisa oarecum falsa, aceea ca nivelul de pregatire coreleaza direct cu nivelul veniturilor. In cazul cabinetelor individuale cu siguranta nu este asa, nivelul veniturilor depinzind de cu totul alte conditii.

 

d. regandirea politicilor de acces si promovare in profesie in functie de nivelul pregatirii profesionale

Pina acuma in functie de ce se promova ?

 

e. definirea si implementarea conceptului de autonom in profesia de psiholog si regandirea conditiilor minimale pentru a putea deveni furnizor de servicii psihologice

f. stimularea si sustinerea specializarilor in interiorul specialitatilor

Repeta in alta forma punctul b de mai sus.

 

g. implementarea sistemului de credite transferabile din sistemul de pregatire masterala si in cel de formare profesionala necesar fiecarei specialitati prin crearea si dezvotarea conceptului de ”trunchi comun” si eliminarea ”nevoii” de a avea un master pentru fiecare specializare

Poate ca normal ar fi de eliminat multiplele specializari. Ca am mari indoieli ca prin Occident unii fac si psihoterapie si transporturi, si securitate nationala si ce mai pica pe linga. Adica chiar poti fi profesionist real cu 4-5 specializari ? In plus e mult mai simplu decit tot felul de echivalari de mastere si cursuri. Dar banuiesc ca nu e prea convenabil pentru colegiu, inseamna mari reduceri de taxe ...

 

h. regandirea sistemului de credite pe principiul ora/credit educatie profesionala continua si stimularea pregatirii profesionale interdisciplinare si interspecializari

Mda..curat profesionist nene Iancule … dam credite cu ora. Adica nu conteaza ce se preda la curs … daca tine mult e de valoare, deci tre' sa aiba credite multe. Adica daca, ipotetic vorbind, daca ar veni Freud sa tina un curs de introducere in psihanaliza de 8 ore, si pe de alta parte Nea Ion Psihologu' de la Cucuietii din Deal care face curs de formare de 4 zile ( 2 week end-uri ) despre cum sa emiti avize pe banda rulanta fara examinare … clar ca lumina zilei pentru orice orb, ca cursul lu' nea Ion e de mare valoare, deci normal sa se primeasca cite 32 de credite, iar Freud ala sa zica mersi ca primeste 8 credite. Ca la o adica, cine pana mea e Freud ala … ca se stie de cind lumea ca cu cit ai stiinta mai multa cu atit esti mai bun, si clar 32 e mai mult decit 8, deci despre ce mai discutam in rest … valoarea inseamna mult ...

 

 

8. Cresterea calitatii supervizarii si intervizarii profesionale:

a. introducerea mentoratului, a voluntariatului si a sistemului de internship prin creditarea acestor activitati pentru psihologii organizatori, concomitent cu reducerea sau eliminarea costurilor de supervizare

Ca idee e buna, dar trebuie actionat cu grija. Ar fi ok de exemplu ca supervizarea sa se faca gratuit, iar supervizorii sa primeasca credite pentru asta. Dar ca sa faci sistemul sa functioneze e putin mai complicat, pentru ca exista posibilitatea ca taxele de supervizare, care acum sint la vedere, cu factura, sa se duca in subteran, sa se transforme in plata neoficiala, asa cum se practica pe la avocati si notari.

 

b. realizarea curriculei de supervizare si de intervizare pentru fiecare specialitate

c. reacreditarea periodica a supervizorilor si a intervizorilor

Asta e bine, pentru ca multi au tendinta sa se culce pe o ureche odata luat un titlul din asta definitiv.

 

d. crearea mecanismelor de feedback pentru protejarea psihologilor aflati in supervizare

Mecanismele nu sint greu de creat, problema e ce efecte reale au, adica ce urmeaza dupa.

 

e. creditarea activitatii de supervizare, a celor de formare masterala si a tuturor formelor de pregatire profesionala post-licenta

f. realizarea de poiecte pe fonduri europene pentru formarea profesionala si pregatirea antreprenoriala a psihologilor

Foarte bine. Asteptam sa vedem asta si in practica.

 

 

9. Intarirea rolului Filialelor teritoriale:

a. descentralizarea, in limitele cadrului legal a unor activitati ale Comitetului Director

Dupa cum comentam si in Proiectul managerial, si dupa cum prevede si Legea 213, atributiile filialelor sint ca si inexistente. Adica se cam reduc la verificat dosare si alte asemenea. Acum, daca spui ca descentralizezi in limitele cadrului legal, inseamna ca ramine cum a fost.

 

b. desemnarea Presedintilor de Filiale ca ordonatori tertiari de credite, prin modificarea cadrului normativ actual

Ca sa fie ordonatori de credite ar trebui sa aiba si niste bugete adevarate, eventual surse de venit pe care sa le gospodareasca.

 

c. inchirierea de sedii reprezentative pentru Filialele teritoriale

Au astia de la Colegiu o obsesie cu sediile astea. Dupa ce au facut ditai sediul la Bucuresti, acuma domnul Duvac vrea sedii reprezentative. Adica niste simple birouri inchiriate nu sint suficiente, tre sa fie si reprezentative. Reprezentative pentru ce, sa ne dam fuduli cind psihologia romaneasca e in cacat ... Daca tot facem tot felul de comparatii, hai sa vedem cit de reprezentative sint sediile filialelor locale la Colegiul Medicilor ...

 

d. angajarea personalului administrativ necesar bunei functionari a Filialelor

O veste buna as zice, se vor face angajari la Colegiu. Acuma ca sa nu zic ca sint asa rau, v-as sugera sa angajati, fie si part time, o parte din psihologii care nu reusesc sa aiba venituri suficiente din ceea ce fac.

 

e. realizarea de proceduri de verificare pe teren a conformitatii documentelor de infiintare, reacreditare si inchidere a cabinetelor individuale de psihologie/similare si a punctelor de lucru

f. eliberarea la nivelul Filialei a tuturor documentelor aprobate de Comitetul Director

O initiativa buna, trebuia sa se faca mai demult. Numai ca e putin cam tardiva dat fiind ca ultimele stiri spun ca atestatele de libera practica se trimit acuma si prin posta.

 

g. avizarea anuala a legitimatiei de psiholog cu drept de libera practica

Exista legitimatii de psiholog cu libera practica ? Daca nu inseamna ca mai cheltuim ceva bani ca sa le facem, trimitem etc. Vor fi cu cod de bare, chip ? Si in final la ce folosesc de fapt ? Adica o sa fie ca in serialul ala: „Mancuso, FBI ...” adica o sa vad pe cite unu ca vine la mine, scoate legitimatia si tipa „Ionescu, CPR, psiholog cu libera practica ... am venit ca sa ma aflu-n treaba ...”

Sincer, la ce folosesc legitimatiile astea. Le facem doar asa ca sa puna cineva o viza ca respectivul si-a platit cotizatia pe anul in curs. Ca probabil asta e scopul in definitiv. Si daca are 5 specialitati, o sa aiba 5 legitimatii sau se pun 5 stampile pe an. Si in definitiv, daca nu am legitimatie ce se intimpla, nu mai pot veni la munca in cabinetul meu ... Iar in final, in afara de Colegiu, cine ar mai cere unui psiholog o astfel de legitimatie ...Nimeni. deci hai sa mai luam cite o masura ca sa dam impresia ca lucram si sintem creativi, avem idei cum sa reformam psihologia. Pina la urma daca nu a mers cu timbrele, bagam legitimatii.

 

h. abililarea Comitetului Filialei de a realiza parteneriate locale de promovarea si sutinere a culturii de psihologie si a serviciilor psihologice

Mda...asta da masura descentralizarii Colegiului, adica filialele trebuie abilitate ca sa faca niste simple parteneriate ...

 

 

10. Implementarea unui management participativ de tip corporatist la nivelul Colegiului:

Asta e un punct nou, nu era in lista initiala, banuim ca provine din ”ruperea” punctului 9 in doua. Deci ia sa vedem ce ne propune.

 

a. descentralizarea decizionala si delegarea de competente, in limitele cadrului legal

Repeta punctul 9a. Intrucit nu e prima oara cind se intimpla asta, ma gindesc ca poate domnul Duvac considera ca psihologii stau cam prost cu memoria de scurta durata. Sau pe romaneste crede ca uitam de la mina pin la gura.

 

b. implementarea managementului pe proiecte si programe

Suna bine, dar daca ne uitam chiar si numai la proiectul managerial de fata, fara cuantificari, fara termene precise, as zice ca toata treaba va fi un mare fis ..

 

c. atribuirea poiectelor si programelor prin concurs de oferte sau alte forme legale

Sa inteleg ca planurile Copsi se vor materializa in proiecte/programe iar derularea lor va fi scoasa la concurs, si oricine va putea licita pentru asta. Pai astept sa vad asta. Pe de alta parte care sint proiectele alea: impartit atestate, examenele pentru treapata etc ?

 

d. atragerea psihologilor practicieni, a studentilor si a cercetatorilor in operationalizarea proiectelor si programelor aprobate de Consiliu

Se cam vinde pielea ursului din gradina. Ca intentie suna bine, dar deocamdata nu exista nici macar programe si proiecte ale Consiliului. Si oricum sint curios cum se va face „atragerea” ... tot pe baza de PCR (Pile, Cunostinte, Relatii)

 

e. implementarea unui sistem suplu de consultare colegiala zonala, pe specialitati sau la nivel national, in situatiile care impun acest lucru

Da, Foarte Bine, simplu de facut, ramine de vazut daca chiar se vrea asta ... ca de la vorbe la fapte e cale lunga. In plus ar trebui clar stabilit cind este nevoie de astfel de consultari.

 

f. crearea sistemului de organizare si planificare a intregii activitati a Colegiului

Se poate trage concluzia ca acuma functioneaza totul cam haotic. Dupa 8 ani de zile, nu e o nota prea buna, mai ales ca domnul Duvac chiar face parte din structurile de conducere.

 

g. utilizarea sistemului de monitorizare a operationalizarii si eficientei deciziilor forurilor de conducere

Suna foarte pompos, dar vorbim despre ceva inexistent, care ar trebui mai intii creat. In plus, ca sa se poata monitoriza ar trebui ca obiectivele sa fie cu adevarat cuantificate si fixate precis in timp. Deci deocamdata e doar o propozitie pusa acolo sa sune bine, nimic real.

 

 

11. Promovarea unor tarife maximale pentru serviciile psihologice in scopul crearii reflexului de piata necesar repozitionarii financiare a psihologilor la nivelul si in trendul profesiilor liberale:

a. identificarea serviciilor psihologice furnizate de catre fiecare specialitate

b. crearea de standarde profesionale si de calitate pentru serviciile psihologice

De ani de zile aud la colegiu de standardele astea, se pare ca nimeni nu s-a apucat inca de ele, dar toata lumea e de acord ca sint necesare

 

c. normarea orara si a standardelor profesionale si de calitate pentru fiecare tip de servicii psihologice

Banuiesc ca primul „si’ e in plus, pentru ca nu prea are sens propozitia, e cam greu inteligibila. Nu sint prea sigur la ce foloseste „normarea orara” iar domnul Duvac nu prea ne explica. Am putea banui ca se poate face ceva ca la consultatiile clinice, unde CNAS considera ca minimul de timp pentru asa ceva este de 15 min, dupa care, in functie de timpul de lucru spune cite consultatii poate face un medic zilnic. Normal ar fi sa fie si la psihologi ceva asemanator, altfel iar vom vedea sute de examinari zilnic. Cindva, pe transporturi era o norma de maxim 8 examinari pe zi.

 

d. identificarea competentelor profesionale necesare furnizarii fiecarui tip de servicii psihologice

In principiu ar fi o masura buna, pentru ca ar elimina diletantismul. Ramine sa vedem cum se va aplica.

 

e. crearea de tarife maximale pentru fiecare tip de servicii psihologice si renegocierea implementarii acestora cu Consiliul Concurentei

Tarifele maximale reprezinta o aberatie, ingradesc concurenta, aduc cu acele mercuriale din pietele de pe timpul comunismului. Nu are nici o justificare ca masura, nu aduce nici un folos. Asa ca poate ca timpul ala pierdut la Consiliul Concurentei ar putea fi utilizat mai cu folos pentru cauze mai bune

 

 

12. Crearea unui departament specializat in atragerea de fonduri europene pentru formarea profesionala a psihologilor si dezvoltarea infrastructurii de servicii psihologice:

a. generarea unei dezbateri publice in interiorul profesiei pentru identificarea nevoilor de proiecte pe fonduri europene

Cea mai sigura cale ca sa nu faci nimic. Generezi o dezbatere publica, in interiorul unei profesii plina de persoane dezinteresate. In felul asta poti sa nu faci nimic sub justificarea dezbaterilor interminabile. Ma gindeam ca cineva atit de decis sa implementeze derularea de fonduri europene la nivelul Colegiului, stie deja cel putin citeva programe care pot fi accesate si pe care s-ar putea depune ceva proiecte.

 

b. prioritizarea proiectelor pe fonduri europene in functie de stringenta nevoilor din profesie

Mda … numai ca proiectele astea se depun in anumite conditii, la anumite termene, asa ca faptul ca pentru tine ar fi mai prioritar un proiect decit altul, poate fi aparent ok, dar in practica poate insemna pierderea unor ocazii. Mai concret, e o atitudine de genul, nu depun acum proiect pe Leonardo, ca nu e prioritar, si astept eu sa se deschida noua sesiune pe POS DRU, care poate mai are ceva probleme si se amina cu 1 an. Da' ala pe POS DRU e prioritar … mda, desteapta treaba

 

c. stimularea parteneriatelor nationale si internationale pentru atragerea de proiecte si cresterea sanselor de eligibilitate

Sint curios si eu cum se „stimuleaza” parteneriatele astea … o mica spaga ceva. Atunci cind proiectele prevad obligatia de a avea parteneri interni/externi, partenerii astia se cauta. In timp, daca esti serios ca organizatie, devine simplu sa faci parteneriate si sa fii invitat sa devii partener.

 

d. stimularea atragerii furnizorilor de servicii psihologice in implementarea proiectelor proprii

Pai proiectele in sine ar trebui sa fie un stimulent pentru cabinete, nu mai e nevoie de altceva suplimentar. Daca sint si psihologi care nu reusesc sa inteleaga asta, e problema lor.

 

e. sustinerea asimilarii cabinetelor individuale de psihologie/similare cu IMM-urile in tot ceea ce inseamna proiecte prvind dezvoltarea resurselor umane si a serviciilor de sanatate

Domnul Duvac, definitia IMM-urilor este creata la nivel european, si adaptata pentru fiecare stat in parte, dar respectind cadrul general. Programele europene adresate IMM-urilor, sint o recunoastere a importantei acestora in economia europeana. Asa incit asta e barbologie cu includerea cabinetelor individuale. Daca vreti sa faceti ceva, schimbati porcaria aia de lege de care sinteti atiti de mindru – Legea 213. In rest nu mai aburiti fraierii ca schimbatii definiti care se negociaza la nivel european. Nu toti sintem prosti. La ora actuala pentru un psiholog care vrea sa acceseze programe europene, cel mai simplu e sa isi faca un SRL si sa isi desfasoare activitatea acolo. Stiu, sint o multime de psihologi care iau drept lege divina chestia cu cabinetul individual, si nu ii poti scoate sub nici o forma din automultumirea lor. Dar eu acum vorbesc pentru cei putini care chiar vor sa faca ceva. Asa ca solutia pentru acestia e simpla: faceti SRL, dati dracu Colegiul, nu mai platiti taxe de aiurea, acceasti programe europene pentru ca se poate, iar Copsi nu va ajuta ci va incurca si va cere si bani pentru asta.

 

 

13. Reanalizarea sistemului de cotizatii si taxe in acord cu nivelul real al veniturilor psihologilor si identificarea altor surse de finantare a activitatii Colegiului

a. reducerea la jumatate a cotizatiei de membru al Colegiului in prima sedinta a Consiliului

Foarte bine. Ramine sa vedem cum se va incadra Colegiul in noile cheltuieli, avind in vedere ca tot domnul Duvac doreste „sedii reprezentative” pentru filiale, ceea ce inseamna costuri crescute.

 

b. regandirea sistemului de taxe, in sensul diminuarii acestora, in raport de costurile reale ale operarii serviciilor solicitate

c. identificarea altor surse de finantare necesare desfasurarii activitatii Colegiului

Adica inventarea de noi taxe …

 

d. analiza costurilor pentru serviciile furnizate de Colegiu

Poate faceti rapoartele alea publice sa vedem si noi costurile.

 

e. optimizarea cheltuielilor de administrare a activitatii Colegiului

f. incherea de parteneriate cu banci pentru crearea de pachete personalizate de creditare in start-up, cu perioada de gratie si dobanzi stimulative si de linii de creditare pentru sustinerea dezvoltarii cabinetelor individuale de psihologie/similare

Foarte bine, dar problema reala la ora actuala este cum sa iti platesti  creditele, nu cum sa le iei.

 

 

14. Crearea Institutului National de Psihologie, ca structura a Colegiului, avand ca principale atributii:

Nici acest punct nu exista initial. Asa suna bine, dar sa vedem despre ce e vorba.

 

a. elaborarea standardelor de formare profesionala

Iarasi standardele alea de care vorbeste toata lumea, dar nimeni nu le vede. Ok sa le faca Institutul

 

b. certificarea furnizorilor de formare profesionala

Sa inteleg ca Colegiul nu va mai face aceasta activitate. Aceasta inseamna o diminuare a veniturilor colegiului

 

c. organizarea evaluarilor profesionale la accesul in profesie, la obtinerea treptei de psiholog practicant autonom si la promovarea in treptele de specializare psiholog specialist si psiholog principal

Deci si activitatea comisiilor de acordare de hirtii se muta la Institut. Banuiesc ca si taxele ar trebui sa se plateasca tot la Institut.

 

d. evaluarea si certificarea formatorilor in psihologie, inclusiv a supervizorilor

Si aceasta activitate merge la Institut ? Bravo

 

e. analiza si evaluarea curriculei programelor de formare profesionala si a celorlalte forme de creditare profesionala

Si evaluarea asta ce finalitate are. Daca creditele pentru cursuri se dau la ora, ce sens mai are sa pierzi vremea cu evaluari din astea.

 

Acum, la modul general, nu imi dau seama ce sta in spatele Institutului asta. Adica care-i treaba. Daca va uitati mai sus, vedeti ca practic toate activitatile care aduc venituri Colegiului se transfera la Institut. Normal si banii ar trebui sa se plateasca tot acolo, deci Copsi ar cam ramine fara finantare.  Pe de alta parte daca activitatile se transfera acolo, comisiile alea centrale pot pleca acasa, ca ramin fara obiectul muncii. In afara de Comisia de Deontologie (care oricum nu isi are rostul, pentru ca activitatea e secreta), celelalte comisii au ca obiect principal acordarea de hirtii la psihologi … cu examinarile aferente. Daca asta se muta la Institut, ce mai fac comisiile ?

 

 

15. Infiintarea Secretariatului General ca structura de suport pentru activitatile Colegiului:

a. aprobarea de catre Consiliu a organigramei si a salarizarii posturilor Secretariatului General

b. publicarea pe site-ul Colegiului a organigramei Secretariatului General si a nivelului de salarizare si de venituri ale personalului din cadrul acestuia

De ce nu a tuturor salariatilor Colegiului.

 

c. infiintarea unui departament de audit intern cu rol de monitorizare in timp real a activitatilor financiare si administrative ale Secretariatului General si ale Filialelor

De ce sa nu se faca auditul prin firme externe, care sa fie desemnate anual prin licitatie, astfel incit sa se elimine suspiciunile de influenta. Pentru ca daca angajati niste auditori, aia nu o sa isi dea cu stingu-n dreptu, adica sa scrie de rau de presedintele colegiului la o adica. Iar daca e desemnata o firma externa pe termen lung, ea are interesul sa isi pastreze relatiile bune cu presedintele Copsi, care are piinea si cutitul.

 

d. infiintarea departamentului de proiecte pe fonduri europene

Ati mai vorbit de asta la punctul 12, nu era necesar sa reluati, am retinut ideea

 

e. infiintarea departamentului de reglementari si de elaborare de acte normative

Da’ cam cite acte normative are Colegiul de gind sa emita de trebuie un departament pentru asta ?

 

f. infiintarea departamentului de relatii cu psihologii din teritoriu

Nu ar fi suficient un birou de informatii cu vreo 2 persoane. Si pe masura ce se aduna intrebarile, raspunsurile se pot posta pe site-ul Copsi, la o sectiunea FAQ ca sa vada si altii si sa nu mai intrebe.

 

Ceva mai sus – 13 e – se vorbea de optimizarea cheltuielilor administrative ale Colegiului. Pai si aici ce facem, creem noi departamente ?

 

 

Nota:

1. Acest Proiect managerial este operationalizat pentru o perioada de 4 ani

Ca e pe 4 ani stiam, era mai important ca fiecare punct sa aiba un termen de realizare clar, ca altfel e posibil sa ne trezim ca le indepliniti in ianuarie 2018 ca sa le puteti bifa ca realizate la bilantul de 4 ani.

 

2. Implementarea acestor proiecte se poate face numai cu sprjinul tuturor forurilor de conducere ale Colegiului

Sa inteleg ca peste 4 ani, in cazul in care sa zicem ca veti cistiga, o sa auzim si scuze gen: „nu am facut punctele X, Y, Z pentru ca nu am beneficiat de sprijinul tuturor forurilor de conducere …” Va asigurati spatele de pe acum ca sa zic asa …

 

3. Pentru unele proiecte este nevoie de adoptarea si/sau modificarea unor acte normative

Este nevoie de o singura modificare reala si substantiala, cea a Legii 213. Celelalte se fac mai usor.

 

4. Prin cabinete individuale de psihologie/similare intelegem cabinete individuale de psihologie, cabinete asociate de psihologie, societati civile profesionale de psihologie

5. Forma finala a acestuia Proiect managerial va cuprinde si propunerile dumneavoastra, iar in caz de castigare a functiei de Presedinte al Colegiului Psihologilor din Romania, va fi completat cu propunerile pertinente din programele celorlalti candidati.

Asta e de apreciat, ramine de vazut daca se va intimpla.

 

Multumesc pentru suportul colegial!

03.03.2013, Ion Duvac

 

 

Acum sa trecem la concluzii:

A - lipsesc din nou obiective concrete, cuantificabile, cu termen de realizare.

B - am remarcat ca sint o multime de strategii. Pai nu cred ca Colegiul asta are atita activitate ca sa trebuiasca atitea strategii. Poate ar fi mai bine una buna, reala si care sa fie apoi transpusa in practica, decit sa vorbim peste 4 ani de strategia X sau Y care e in lucru. Iar pe de alta parte, sigur ar fi mai de folos citeva obiective clare, cu termene precise, decit intentia unor strategii.

C - se propun o serie de reduceri de taxe, ceea ce e bine dar …

D - se fac angajari, fara numar, fara numar – in filiale, in secretariat general, in noile departamente create – pai despre ce optimizare administratva vorbim, ca toate astea reprezinta cheltuieli suplimentare

E - vrem si sedii reprezentative la filiale – alti bani, alta distractie

F - activitatile aducatoare de venituri se muta la Institut …

Daca facem un mic exercitiu de logica, asupra punctelor C, D, E, F – constatam ca ceva nu se leaga aici. Adica in acelasi timp reduceri de taxe, mutam veniturile pe un Institut, dar suplimentam cheltuielile … „De unde nea Bachus, de unde ?”

Avind in vedre astea, tragem concluzia ca multe din punctele astea sint doar vorbe goale, program facut pentru fraierii care oricum peste 4 ani nu isi mai amintesc ce s-a promis … pentru ca da, sintem in Romania, e normal asa…

G - sint pe de alta parte si propuneri care merita atoata atentia si care ar trebui concretizate, indiferent de cine va conduce Colegiul

 

 

Lucian Andries

10 martie 2013

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Comentarii (0)Add Comment

Scrie comentariu
Trebuie sa fii logat ca sa poti posta comentarii. Daca nu ai inca un cont, inregistreaza-te!

busy
 
Psihologie